Slechts een fractie van circa één tot anderhalf miljard euro die investeringsmaatschappijen en zorgverzekeraars beschikbaar hebben voor zorginnovatie wordt daadwerkelijk geïnvesteerd. Dit blijkt uit een inventarisatie in Skipr magazine dat deze week verschijnt.
In 2011 vonden in totaal 209 miljoen euro hun weg naar nieuwe initiatieven en start ups in de zorg en life sciences. In 2010 was dit 130 miljoen euro. Deze bedragen steken schril af bij het investeringskapitaal dat zorgverzekeraars en investeringsmaatschappijen beschikbaar hebben. Exacte bedragen ontbreken, maar als bedacht wordt dat een partij als Life Sciences Partners (LSP) alleen al 650 miljoen euro beschikbaar heeft, dan loopt een ruwe schatting al snel richting de anderhalf miljard euro.
Inventarisatie
Exemplarisch is de gang van zaken bij Agis Zorgparticipaties, onderdeel van zorgverzekeraar Achmea. Van de 200 miljoen euro die het fonds beschikbaar heeft is slechts 10 miljoen euro daadwerkelijk geïnvesteerd, zo blijkt uit de inventarisatie in Skipr magazine. Bij CbusineZ, een corporate venturing maatschappij van zorgverzekeraar CZ, is de situatie niet veel anders. Van de beschikbare 10 miljoen euro, is momenteel maar 20 procent geïnvesteerd.
Lekenwerk
Een belangrijk struikelblok is volgens betrokkenen het gebrek aan zakelijk inzicht bij ondernemende zorgvernieuwers. “Vaak zijn de inhoudelijke ideeën heel interessant, maar is het bedrijfsmatig en zakelijk denken beperkt”, stelt CZ-bestuurder Joep de Groot van CbusineZ. “Het is hobby- en lekenwerk, maar dat levert problemen op als er een serieuze investering nodig is”, constateert Aard Groen, hoogleraar innovatief ondernemerschap aan de Universiteit Twente (UT).
Onbewust incompetent
Volgens Groen zijn veel zorginnovatoren ‘onbewust incompetent’. “Als je dat tegen ze zegt worden ze boos”, aldus Groen. “‘Ik heb toch een onderneming’, zeggen ze dan. Maar ze denken vooral aan het verbeteren van het product, terwijl ze eigenlijk aan de klant moeten denken. Als je ze vraagt wie voor hun product gaat betalen, zeggen ze vaak ‘iedereen want het is zo mooi’. Daar trapt een investeerder echt niet in.”
Onvoldoende innovatief
Naast het ontbreken van een goed doordacht businessplan, ziet De Groot dat veel initiatieven onvoldoende innovatief zijn. Veel proposities zijn gericht op het verbeteren van bestaande zorgprocessen, waarbij de aandacht zich met name richt op het vergroten van efficiëntie. De Groot: “Waarom zou ik daar in investeren? Dan gaat de kostprijs omlaag en de winst omhoog. Dan heb je toch geen subsidie nodig? Zo’n project moet je als zorgaanbieder direct invoeren!”