Het failliete zorgconcern Meavita stak in 2006 grote sommen geld in de ontwikkeling van een eigen tv-zender. Dit blijkt uit een uitgebreide reconstructie in het nieuwe tijdschrift voor healthgovernance Lucide.
De beoogde tv-zender moest veertien kanalen krijgen. Onder het motto “als Endemol het durft, waarom wij dan niet?” mikte Meavita naast zorggerelateerde kanalen ook op de ontwikkeling van eigen amusementsprogramma’s. Blijkens interne stukken zocht Meavita hiertoe naar eigen zeggen contact met tv-coryfeeën en BN’ers als Koost Postema, Wieteke van Dort, Mini&Maxi en Yvonne Keuls.
Spil
Meavita zag het ontwikkelen van een eigen tv-zender als een strategische opdracht. Als marktgerichte serviceorganisatie wilde Meavita doordringen tot alle levensdomeinen. Communicatie was hierbij als “de spil van de belevingsgerichte zorg” volgens het Meavita-management cruciaal. Bovendien was televisie in de optiek van Meavita de beste vriend van ouderen en chronisch zieken en daarmee een ideaal vehikel om hoofd en hart van de klant te veroveren en zodoende het eigen marktaandeel te vergroten. Volgens het Meavita-management was er een potentieel van tenminste 100 duizend kijkers c.q. klanten.
Opschaling
De tv-ambities waren nauw verweven met de plannen voor beeldtelefonie die Meavita vanaf 2005 ontwikkelde. Uit de reconstructie in Lucide blijkt dat de TV Foon al vanaf de ontwikkelingsfase onoverkomelijke functionele mankementen vertoonde. Desondanks werden er naast de al gekochte 10 duizend TV Foons eind 2006 nog eens 15 duizend exemplaren bijgekocht, met het voornemen om op te schalen naar meer dan 100 duizend TV Foons.
Kosten
De reconstructie maakt tevens duidelijk dat de kosten van het TV Foon-traject al direct snel opliepen. In een financiële prognose worden de betalingen voor de TV Foon over 2006 op 3 miljoen euro geschat. Met de uitrol en personele invulling is nog eens circa 1,4 miljoen gemoeid. Om het project financieel rendabel te maken moest Meavita blijkens een eigen berekening maandelijks 1500 TV Foons uitzetten. Uiteindelijk bracht Meavita niet meer dan enkele honderden kastjes aan de man.
Faillissement
Met een verlies van 32 miljoen euro over 2008 raakte Meavita financieel steeds verder in het ongerede. Daarmee stierven ook de plannen voor beeldtelefonie en de bijhorende tv-ambities een stille dood. Bij de afwikkeling van het faillissement zijn nog altijd vijf curatoren betrokken, die ieder delen van de failliete boedel beheren. Gevraagd naar de 25 duizend TV Foons, geeft curator Henk Plasman van Wijn & Stael Advocaten aan dat deze inmiddels doorverkocht zijn voor een fractie van de aankoopprijs.
Enquête
Om verder te kunnen met de afwikkeling van het faillissement, moeten de curatoren naar eigen zeggen wachten op de uitkomsten van een onderzoek bij de Ondernemingskamer naar mogelijk onbehoorlijk bestuur bij Meavita. Dit onderzoek is in 2011 met een beroep op het enquêterecht voor de rechter afgedwongen door vakbond Abvakabo FNV. Gevraagd naar de stand van zaken in dit onderzoek laten onderzoekers Charlotte Insinger en Peter Eijsvoogel weten mede vanwege hun geheimhoudingsplicht op geen enkele manier commentaar te willen en kunnen geven.