Medisch specialisten zijn de afgelopen jaren sneller met het behandelen van patiënten. Ook krijgen patiënten intensievere en daarmee duurdere behandelingen. Dit constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in de Marktscan Medisch specialistische zorg.
Door het sneller en intensiever behandelen van patiënten zijn de kosten van de ziekenhuiszorg tussen 2006 en 2010 flink opgelopen. Volgens de NZa wordt de helft van de omzetgroei van 6,2 procent in deze periode veroorzaakt door het behandelbeleid van specialisten en ziekenhuizen. De NZa voegt hier aan toe dat de omzetgroei voor een deel verklaard kan worden door de inzet van duurdere technologieën.
Ambitie
De NZa ziet inmiddels een kentering optreden in de omzetgroei van ziekenhuizen. De afgelopen twee jaar was de omzetgroei 3,4 procent. “De ambitie van ziekenhuizen en verzekeraars om de groei van de ziekenhuiskosten in 2012 te beperken tot 2,5 procent lijkt daarmee haalbaar”, aldus de NZa.
Praktijkverschillen
Bijzondere aandacht heeft de NZa voor praktijkvariatie. Gemeten naar aard van de behandeling, prijs en behandelvolume zijn er volgens de marktmeester in de zorg grote verschillen tussen de ziekenhuizen. De NZa roept daarom de verzekeraars op de verschillen in behandelpraktijk met ziekenhuizen te bespreken en mee te nemen bij de inkoop van zorg.
Specialismen
Opgesplitst naar specialisme gaat de grootste groep patiënten (1,6 miljoen mensen) vanwege hart- en vaatziekten naar de specialist. Nog eens 1,5 miljoen zoekt een specialist op in verband met aandoeningen aan de zintuigen (voornamelijk het oog) en het zenuwstelsel. Gemiddeld werd in 2010 6.000 euro per patiënt aan zorg gedeclareerd.
Gedoe
De NZa heeft in de marktscan ook het consumentenperspectief meegenomen. Zo blijkt ongeveer een zesde van de patiënten (17 proces) te overwegen over te stappen naar een ander ziekenhuis of kliniek, maar de meesten zien daarvan af omdat ze het “teveel gedoe” vinden. Slechts 6 procent stapt daadwerkelijk over. Tweederde van de consumenten (67 procent) vindt dat zij voldoende informatie heeft om een goede keuze voor een ziekenhuis of een arts te maken. Zij baseren zich daarbij op het advies van de huisarts en eigen ervaringen of die van anderen.
Zorgverzekeraars
De NZa noemt het “opvallend” dat consumenten de zorgverzekeraars niet noemen bij hun informatiezoektocht. De komende jaren gaan zij consumenten veel meer sturen door met bepaalde ziekenhuizen geen contracten meer te sluiten. De NZa zal het komend jaar de marktscan opnieuw uitvoeren om na te gaan of de positie van de zorgverzekeraar verandert.