Zorgverzekeraars maken nog onvoldoende gebruik van social media om structureel met klanten te communiceren. Social media worden hoofdzakelijk ingezet als praktisch hulpmiddel, van een echte dialoog is vaak nauwelijks sprake. Daarmee laten de zorgverzekeraars miljoenen aan PR-waarde liggen. Dat concluderen PR-bureau Porter Novelli en online marketingadviesbureau Clipit op basis van onderzoek onder 44 zorglabels in Nederland.
Op grond van de eigen inventarisatie concluderen Porter Novelli en Clipit dat de 44 zorgverzekeraars de laatste twee maanden van 2012 goed waren voor ruim 63.000 online berichten. Toch worden online conversaties nauwelijks door zorgverzekeraars zelf gestart. Zorgverzekeraars gebruiken social media vooral als een middel om vragen van consumenten rond bijvoorbeeld overstappen te beantwoorden.
Eigen berichten
Meer dan de helft van de gevonden berichten is terug te vinden op Twitter (65 procent), op afstand gevolgd door blogs (4 procent) en Facebook (3 procent). Menzis wordt van alle merken het meest op Twitter besproken. Van alle berichten rond dit merk komt bijna driekwart (72 procent) van Twitter. Hiervan stuurde Menzis 22 procent van de tweets zelf. Ook Interpolis manifesteert zich relatief sterk op Twitter door het verzenden van eigen berichten.
Piek
Opvallend is volgens Porter Novelli en Clipit de relatief goede score van het ‘kleine’ Ditzo tussen de verzekeringsreuzen. Niet alleen is er relatief veel buzz rond het merk, ook stuurde Ditzo relatief veel eigen tweets (20 procent). De piek lag rond 3 december toen er veel reacties waren op de nieuwe tv-commercial met John de Wolf. Ditzo riep twittervolgers op om te stemmen voor de Gouden Loeki. Vervolgens bedankte het merk de mensen die dit hadden gedaan vaak individueel.
Overstappen
Uit het onderzoek blijkt dat de meest voorkomende sleutelwoorden –naast de merknamen- ‘zorgverzekering’, ‘euro’ en ‘premie’ zijn. Ook komt opvallend vaak het woord ‘welke’ in de online conversaties voor. Volgens Porter Novelli en Clipit is dit een sterke indicatie dat consumenten op zoek zijn naar keuze-informatie rond overstappen.
PR-waarde
In het algemeen is het online sentiment rond zorgverzekeraars overwegend positief. De merken die hier het meest van profiteren zijn Zilveren Kruis Achmea , gevolgd door OHRA en FBTO. Porter Novelli en Clipit drukken de PR-waarde ook in geld uit. Voor de top 10 van zorglabels bedraagt de totale PR-waarde van de publiciteit via social media volgens de twee bureaus 9,1 miljoen euro. Delta Lloyd haalt met 1,7 miljoen euro de hoogste PR-waarde, gevolgd door Zilveren Kruis Achmea en Menzis met respectievelijk 1,6 miljoen euro en 1,5 miljoen euro.