Patiëntenfederatie NPCF start een meldactie naar ervaringen van patiënten met de verstrekking van medicijnen. Een van de onderwerpen waarover mensen bevraagd worden, is hun ervaring met het preferentiebeleid.
Meldactie nodig
De patiëntenfederatie wil in beeld brengen waar mensen die medicijnen gebruiken met het preferentiebeleid tegenaan lopen, hoe het contact met de apotheek is en of ze goed begeleid worden. Directeur Wilna Wind vindt een meldactie hard nodig: “We krijgen signalen dat patiënten van het kastje naar de muur worden gestuurd. Bijvoorbeeld als het medicijn dat ze altijd gebruikten, niet meer wordt vergoed.”
Aanpassing nodig
In een brief aan de Tweede Kamer pleitte patiëntenfederatie NPCF onlangs al voor aanpassing van het preferentiebeleid. “Onnodige wisselingen, onduidelijkheden met betrekking tot het hanteren en opvolgen van het begrip ‘medische noodzaak’ leidt tot veel frustratie en last voor patiënten. Maar ook tot gezondheidsschade, bijvoorbeeld door een slechtere therapietrouw vanwege onnodige wisselingen van medicijnen of het überhaupt wisselen bij kwetsbare patiënten.”