In het onderzoek ‘Geloofwaardige Merken 2013’ is Hartstichting het meest geloofwaardige merk. Het Goede doelen-merk laat niet alleen de directe concurrentie achter zich, maar tevens ruim honderd merken uit uiteenlopende branches.
De geloofwaardigheidsscore van Hartstichting ligt over het algemeen een flink stuk hoger dan die van de andere merken, de eerste 20 van vorig jaar incluis. Albert Heijn voerde vorig jaar de lijst nog aan, maar valt met de nieuwe score zelfs buiten de Top 20 van 2013. De nieuwe nummers 2 en 3 zijn respectievelijk het Nederlandse Rode Kruis en KWF Kankerbestrijding. Donderdagmiddag werd de Award, Het Rode Kapje, uitgereikt aan de directeur van Hartstichting, Floris Italianer.
Uitzondering
Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat het onderzoek is uitgevoerd. Geloofwaardige Merken is een initiatief van reclamebureau Waal aan de Maas en martkonderzoekbureau Daccle. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke vondsten zien. Zo steekt de geloofwaardigheid van goede doelen met kop en schouders boven de andere categorieën uit. Grote uitzondering hierop is het negatief scorende Plan Nederland.
Sprookjes
Vorig jaar al vonden beide initiatiefnemers dat de tijd rijp was voor een gedegen onderzoek naar de geloofwaardigheid van merken. En de opzet van het onderzoek beviel zo goed dat het vervolg kreeg. “We weten inmiddels allemaal dat je met sprookjes behoorlijk op je gezicht kunt gaan”, aldus René Besemer van reclamebureau Waal aan de Maas. “Eerlijk duurt het langst geldt ook voor merken. Je moet geen onzin verkopen als merk.” Het hele rapport is te downloaden via www.facebook.com/geloofwaardigemerken