Rotterdam krijgt een onafhankelijk meldpunt voor klachten over de thuiszorg en de Wmo. Een motie van deze strekking, ingediend door de SP-fractie, kreeg donderdag unaniem steun in de gemeenteraad.
Volgens de SP is het meldpunt vooral een instrument om de kwaliteit te bewaken. “Door een meldpunt voor klachten over de zorg echt onafhankelijk van de gemeente en de zorgaanbieders te maken, krijgen we een prima beeld van de kwaliteit in de zorg en kunnen we huidige en toekomstige problemen voorkomen”, licht SP-raadslid Josine Strörmann het initiatief toe. “Veel mensen durven anders niet te klagen. Dit is een stap in de richting van kwaliteitszorg voor Rotterdam.”
De SP voert al sinds 2006, nog voor de invoering van de Wmo, strijd voor een onafhankelijk klachtenmeldpunt. Na de vele berichten over problemen rond thuiszorg en Wmo zijn ook de andere fracties overstag gegaan. Toch is het meldpunt wat de SP betreft een eerste stap. Met een aantal aanvullende moties hoopt de SP de kwaliteit van de huishoudelijk verzorging te kunnen verbeteren. “De landing van de nieuwe werkwijze moet zachter gemaakt worden. Dit kan alleen door vooral niet telefonisch te herindiceren en minder uren kunnen pas komen als de collectieve en/of mantelzorg daadwerkelijk aanwezig zijn.”
Maatwerk
Daarnaast wil de SP de signaleringsfunctie in de huishoudelijke verzorging overeind houden. “De signaleringsfunctie staat in het bestek van de aanbesteding”, aldus Strörmann. “Ik wil dat alle aanbieders de taakomschrijving HV uitbreiden met de in het bestek gestelde eisen.” De SP pleit er ook voor om zo nodig de HV’ers te betrekken bij het proces van herindicatie. Bovendien moet er in planning ruimte zijn voor maatwerk bij de schoonmaak. Woningen verschillen volgens de SP nogal van elkaar, dus wil de SP meer flexibiliteit.