Uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautotiteit (NZa) blijkt dat de landelijke gemiddelde wachttijd in 2014 is gestegen. 77 procent van de respondenten wordt binnen vier weken geholpen. Vorig jaar was dit nog 88 procent.
Uit de Marktscan Medisch specialistische zorg is bijvoorbeeld een lichte stijging van de gemiddelde wachttijd voor polikliniekbezoeken te zien in 2014. Voor zeven medisch specialismen bijvoorbeeld reumatologie en psychiatrie waren de gemiddelde wachttijden in 2014 bovendien langer dan de normen voor die wachttijden. In 2013 waren de wachttijden bij zes specialismen hoger dan die norm. Gemiddeld duurt het nu iets langer dan vorig jaar voordat iemand terecht kan voor een poliklinische behandeling.
Wachtlijstbemiddeling
Patiënten maken nog nauwelijks gebruik van de wachtlijstbemiddeling. Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) komt dat omdat zorgverzekeraars en ziekenhuizen patiënten onvoldoende informeren over deze mogelijkheid. Slechts 3 procent van de patiënten maakt gebruik van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar.
Reistijd
Uit de marktscan blijkt dat vooral patiënten in dunbevolkte gebieden extra moeten reizen om binnen de normen voor de wachttijd terecht te kunnen bij een ziekenhuis. In deze analyses zijn buitenlandse ziekenhuizen niet meegenomen.
Als patiënten te lang moeten wachten voor een bepaalde behandeling in het ziekenhuis, moet de zorgverzekeraar zorgen voor een passend alternatief. Bij een naturaverzekering moet de zorgverzekeraar de zorg tijdig laten leveren aan zijn verzekerden. Bij een restitutieverzekering moet de zorgverzekeraar zich desgevraagd inspannen om de verzekerde te bemiddelen naar een zorgaanbieder die de zorg tijdig kan verlenen.