Zorgbestuurders en -managers maken in overgrote meerderheid gebruik van social media, maar social media blijken nog nauwelijks ingebed in het primaire proces van zorginstellingen. Wel zegt 65 procent social media te gebruiken als onderdeel van het communicatiebeleid van de eigen instelling. Dit blijkt uit een enquête die Skipr in samenwerking met de Convention Company heeft uitgevoerd.
Twee uur per week
Uit de enquête, waar ruim honderd bestuurders en managers hebben deelgenomen, blijkt dat 95 procent van de geënquêteerden gebruik maakt van social media. Bijna de helft doet dit twee uur of minder per week. Bijna twaalf procent besteedt er drie uur aan, een dikke negentien procent drie tot vijf uur. Dertien procent is vijf tot tien uur met social media bezig, nog eens zes procent meer dan tien uur per week.
LinkedIn populair
Veruit het populairste sociale medium is LinkedIn. Vrijwel alle respondenten geven aan LinkedIn te gebruiken. Een kleine driekwart van de respondenten maakt daarnaast gebruik van Twitter en YouTube. Nog geen kwart bedient zich van RSS-feeds. Facebook is bij de helft van de respondenten in zwang, maar wordt hoofdzakelijk voor privédoeleinden gebruikt. Hetzelfde geldt voor het gebruik van Google-applicaties.
Profilering
Gevraagd naar de aard van het gebruik geven ruim acht van de tien respondenten aan social media te gebruiken voor de profilering van de eigen functie. Vooral LinkedIn wordt voor dit doel gebruikt, gevolgd door Twitter. Vijfenzestig procent van de geënquêteerden zegt social media te gebruiken als onderdeel van het communicatiebeleid van de eigen instelling. Driekwart zet hier vooral LinkedIn en Twitter voor in. YouTube en Facebook is bij respectievelijk 32 en 26 procent van de instellingen populair.
Behandeling
In het primaire proces worden social media beduidend minder gebruikt. Zesendertig procent zegt sociale media te gebruiken. Bij 47 procent van deze respondenten gaat het om afspraken maken. Slechts zestien procent zegt social media ook bij behandeling te gebruiken. Opvallend is dat bijna zestig procent van de ondervraagden geen gedragsregels heeft voor het gebruik van social media door medewerkers.
Onder de kop “Bestuurder 3.0 tweet hoogste lied” verschijnt in het meinummer van Skipr-magazine, dat deze week uitkomt, een uitvoerig achtergrondverhaal over zorgbestuurders en social media. Lees ook de blog Bestuurder 3.0: van telex tot Twitter van hoofdredacteur Ruud Koolen.