Zesjeszorg of half werk: dat wil toch niemand? Iemand die zorg nodig heeft, wil voortreffelijk geholpen worden. Door zorgverleners die er zin in hebben en hun vak verstaan. Met consistent hoge en betaalbare kwaliteit over de hele organisatie. Deze doelen zijn gemakkelijk te benoemen, maar lastig te realiseren.
“Iedereen heeft een plan, totdat je een klap in het gezicht krijgt”, zei Mike Tyson eens. Ieder van ons krijgt continu te maken met een weerbarstige praktijk. Naasten die iets (anders) willen, collega’s die programma’s saboteren, financiers die bezuinigen op het hart van de zaak. Of de 10 procent mensen in uw organisatie die onverschillig, chronisch chagrijnig of niet competent zijn, bepalen teveel de agenda. Wat doen we dan? We moeten ons niet laten afleiden. Dat is de reden waarom veel plan-do-check-act processen niet goed lopen: de werkelijkheid is anders dan het plan.
Dat vraagt om sturen op bedoeling. Met vakbekwaamheid, lef en liefde in te springen op wat er nodig is én te bouwen aan betrouwbare processen. Maar minder regels en controle blijkt moeilijk. Dat komt omdat we nog niet gewend zijn om met andere sturingsprincipes te werken. Sturen op waarden is wel degelijk een goed alternatief. Zeker als waarden ook consistent zijn doorvertaald naar gedrag.
Feedback van een cliënt
Cliënt belangrijk? Dan geen projectvoorstel zonder feedback van een cliënt! Dus regelarm gaat samen met waardenrijk! Waardenrijk is ook de belangrijkste succesfactor voor zelforganisatie, verbetercultuur en fusies. Dat moet ook zichtbaar worden in de gesprekken over geld. Bij geld goed besteden hoort ook dat als niemand geld voor bepaalde taken over heeft, we die ook niet leveren.
Pappen en nathouden zijn sluipmoordenaars voor topkwaliteit. Teams worden ook niet beter van spierballentaal. Topkwaliteit start met het stellen van de juiste vragen en echt luisteren naar de antwoorden. Maar hoe organiseert u dat in de hele organisatie? In praktijk werken de drie Planetree-vragen prima:
1. Bent u goed geholpen om het leven te leiden zoals u dat wilt (aan de patiënt, cliënt of bewoner)?
2. Doen jij en ik als zorgverlener wat echt de moeite waard is?
3. Zijn wij als organisatie en team beter geworden?
De antwoorden op deze drie vragen geven houvast voor iedereen, van cliënt tot arts, van manager tot raad van toezicht. Iedereen, zonder uitzondering, consistent aanspreken op wat merkbaar bijdraagt aan de missie. Extra aandacht voor wat goed is gelukt en samen oplossingen (laten) vinden voor wat niet werkt of niet wenselijk is. Zo kunt u direct patiënten, naasten en teams betrekken en een verbetercultuur handen en voeten geven. Frisse oplossingen blijven nodig om onze cliënten en onszelf te beschermen tegen bejegening en vakbekwaamheid die een zesje scoort.
Merkbaar verschil maken
Topkwaliteit in voetbal, onderwijs, wetenschap of zorg laat zien dat één persoon echt verschil kan maken. Authenticiteit en expertise helpen om die steun te bieden die precies bij de ander past, niet meer en niet minder. Ik pleit voor merkbaar verschil maken.
Grondlegger Planetree in Nederland
Bezoek de internationale patient centered care conference van Planetree, in Boston van 11 tot 14 oktober. Laat u inspireren met oplossingen, innovaties en tientallen manieren om excellente zorg en voortreffelijke patiëntervaring in praktijk te brengen. Klik hier voor meer informatie over de studiereis of zie op de website hoe u mee kunt profiteren van een kwaliteitsimpuls met de bewezen Planetree aanpak.