De afgelopen jaren zijn vele succesvolle internet-interventies ontwikkeld. Wat opvalt is dat de online en offline wereld elkaar bijna nooit versterken, meestal zijn het volledig gescheiden werelden. Ten onrechte. Juist de reguliere hulpverlening kan verrijkt worden met internet. Blended hulpverlening, waarbij cliënten een geintegreerde combinatie van online en offline interventies voorgeschoteld krijgen, maakt de zorg beter, klantvriendelijker, en doelmatiger.
Hindernissen
Drie of vier bezoeken aan de instelling voordat je behandeling eindelijk kan beginnen. Vrij moeten nemen van werk omdat de afspraak alleen tijdens kantoortijden kan plaatsvinden. Een keer in de drie weken een behandelgesprek en voor de rest moet je het helemaal zelf doen. Heb je eindelijk besloten om je psychische of sociale problemen aan te pakken, dien je eerst nog allerlei extra hindernissen te moeten overwinnen.
Klantgericht
Naar verwachting zullen deze twintigste-eeuwse praktijken dankzij internet de komende jaren gelukkig grotendeels uitsterven. Het slimmer inrichten van het primaire zorgproces vanuit een klantgerichte en logistieke invalshoek, dat in ziekenhuizen steeds meer gemeengoed wordt, zal ook bij andere zorginstellingen meer en meer aandacht krijgen. Iedere patiënt zijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Vanuit een beveiligde online omgeving een deel van de intakegesprekken voeren, inclusief het invullen van vragenlijsten. Relevante psycho-educatie kan op het juiste moment online aangeboden worden. Huiswerkopdrachten zoals het bijhouden van een dagboek kan de cliënt in eigen tijd, op het moment dat het hem het best uitkomt, uitvoeren.
Afhankelijk van het type patiënt, de aard van de aandoening en de fase van de behandeling zal het contact tussen hulpverlener en hulpvrager tien, vijftig of negentig procent online plaatsvinden.
Blended hulpverlening
De inzet van blended hulpverlening voorkomt onnodige bezoeken aan de instelling, automatiseert minder complexe activiteiten en zorgt ervoor dat hulpverleners zich concentreren op die taken waarin hun toegevoegde waarde het grootst is. Bijkomend voordeel is dat de kosten van de behandeling afnemen doordat de cliënt meer zelf doet en huisvestingskosten lager uitvallen. En omdat de cliënt veel actiever bezig is om beter te worden zal de effectiviteit van de behandeling ook toenemen.
Sleutel tot succes
Succes gegarandeerd? Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Zoals bij iedere organisatieverandering liggen ook bij de implementatie van blended hulpverlening veel beren op de weg. De ‘harde’ kant van de verandering (zoals processen & ICT) wordt pas succesvol als de zachte kant (omgeving, gedrag, vaardigheden, overtuigingen en identiteit) niet vergeten wordt.