Ouderen zoeken niet zelden een complete huurwoning, maar de ene oudere is de andere niet. Pas als de vraag van de doelgroep adequaat wordt beantwoord, dan ontstaat toekomstbestendig vastgoed. Dat schrijft Erwin Drenth in een essay over de belangrijke rol van kennis over potentiële huurders en cliënten.
Ons land kent een groot tekort aan hoogwaardige woonvoorzieningen voor ouderen. Bovendien zal door vergrijzing het aantal seniorenhuishoudens nog verder toenemen. De omvangrijke groep die ’te arm is voor luxe zorg en te rijk voor een sociale huurwoning’ zoekt het gemak van een huurwoning. Zij hebben behoefte aan een complete woning met aantrekkelijke buitenruimte en toegang tot adequate zorgvoorzieningen.
Maar de ene oudere is de andere niet. Bij een segmentering van de doelgroep in leefstijl, woonambitie en huurmotivatie, blijkt dat elk segment verschillende wensen heeft ten aanzien van woningtype, woonomgeving en zorgaanbod. Het gaat om de leefstijl. In wat voor wereld leven de babyboomers? Ook niet onbelangrijk: houden zij van sociale contacten of zijn ze juist meer op zichzelf?
Kennis over de woonwensen levert inzicht op in de potentiële zorgvraag. De ene oudere heeft bovengemiddeld behoefte aan praktische diensten, terwijl een ander pas om hulp zal vragen als familie en vrienden niet meer in de toenemende hulpvraag kunnen voorzien. Ook niet iedereen heeft behoefte aan allerlei keuzemogelijkheden.
Niet op de laatste plaats geeft segmentering richting aan het denken over de woning en de woonomgeving. Zo wil niet iedereen in de buurt van voorzieningen wonen. Een aantal ouderen verkiest een wat anoniemer grootstedelijk woonmilieu of woont bij voorkeur in een groen, niet-stedelijk gebied. Wel blijkt dat ook bij hen na verloop van tijd het verlangen groeit naar voldoende voorzieningen en de aanwezigheid van sociale contacten. Wat senioren als prettig ervaren, blijkt sterk afhankelijk van de persoonlijke voorkeur. En de gewenste voorzieningen zijn bovendien aan verandering onderhevig.
Door de kennis over de potentiële cliënt uit de omgeving van een nieuwbouwlocatie te koppelen aan het beoogde product, kan een doelgroep worden vastgesteld. Als vervolgens de vraag van de doelgroep passend wordt beantwoord, dan ontstaat toekomstbestendig vastgoed.
Meer weten? In de volgende editie van SKIPR staat een essay van Erwin Drenth
Lees hier meer over de werkwijze van Bouwinvest