Zorgkantoren moeten voldoende zorg inkopen voor de geldende tarieven, zonder belemmerende eisen en spelregels. Die oproep doet ActiZ op 10 maart naar aanleiding van de het onderzoek Zorgcontractering Wlz 2017.
ActiZ wil met de zorgkantoren in overleg om de zorginkoop te transformeren. Het beschikbare geld moet besteed worden aan zorgmedewerkers en niet aan juristen en administratieve overhead, zo stelt de organisatie voor zorgondernemers in een verklaring op haar site.
Dictaat
Uit het onderzoek blijkt dat de dialoog tussen zorgorganisaties en zorgkantoren verbetert, maar dat er nog steeds een ongelijk speelveld is. Zorginstellingen spreken over een ‘dictaat dat door zorgkantoren is opgelegd’. Ook in 2017 hebben zorgaanbieders te maken gehad met tariefkortingen, vooral de kleine organisaties hebben daar last van. Ze krijgen ook geen inzicht in hoeveel geld er in een regio beschikbaar is. Een van de redenen is dat afspraken hierover pas laat in het jaar worden gemaakt. De meerjarenafspraken worden vooral gezien als ‘lege hulzen’ – er worden geen afspraken gemaakt over tarieven of administratieve lasten.
Uitgangspunten
Het wettelijk kwaliteitskader verpleeghuiszorg, dat in januari 2017 is vastgesteld, stelt eisen, waar zorgorganisaties ook aan willen voldoen. De zorgorganisaties van ActiZ pleiten daarom voor fundamenteel andere uitgangspunten voor de zorginkoop: geen tijdrovende administratieve zorginkoop waarbij geen gelijkwaardig gesprek mogelijk is, reële tarieven om te kunnen voldoen aan de vereiste zorg en behandeling en meerjarenafspraken zodat zorgorganisaties ruimte hebben om te investeren in goede medewerkers, in opleidingen, in huisvesting en in nieuwe technologie.