Nederland krijgt een landelijk dekkend netwerk dat de klok rond noodhulp aan ouderen kan bieden, zowel thuis als onderweg. Het nieuwe platform is een initiatief van LiveSafe. De marktleider op het gebied van mobiele personenalarmering zegt zo druk weg te willen nemen bij zorg en mantelzorg.
Het landelijk hulpnetwerk bestaat uit gecertificeerde professionals en is ondergebracht bij een kleine 100 contractpartners. Livesafe spreekt van een ‘wegenwacht voor persoonlijke hulp.’
Personenalarmering is al decennia een bekend fenomeen. Driehonderd duizend ouderen in Nederland hebben momenteel een vorm van personenalarmering, verbonden met een professionele alarmcentrale, meestal te activeren met een draagbare pols- of halszender met alarmknop. Dit aantal groeit mogelijk tot meer dan een half miljoen.
Hiaat
“Wij maken ons zorgen over de veiligheid van onze ouderen”, zegt Arjan in ‘t Veld, CCO van LiveSafe. “Die kan niet gegarandeerd worden als de alarmcentrale niemand kan sturen. Daar willen wij met het hulpnetwerk iets aan doen.”
“Wij verwerken jaarlijks vele duizenden alarmoproepen en zien vooral bij ouderen dat niet altijd iemand van de familie of de thuiszorg kan worden ingeschakeld”, reageert Gerben Koopman, van zorgcentrale VHD, dat onder andere Nederlanders in het buitenland bijstaat in geval van nood. “Dit hulpnetwerk vult zeker een hiaat.
Onveilig voelen
“Veel hulpvragen zijn te klein voor 112 en in 99 procent van de noodgevallen is geen zorgprofessional vereist”, stelt In ‘t Veld. “Het slachtoffer is bijvoorbeeld gevallen, maar kan niet opstaan. Of de gebruiker voelt zich onveilig, maar durft niet te gaan kijken. Daarvoor biedt ons fijnmazige netwerk de oplossing. Ook al woon je in Katwijk en ben je straks een weekendje in Maastricht: met één druk op de knop word je verbonden met onze centrale en is hulp indien nodig snel ter plaatse.”
LiveSafe is in Nederland naar eigen zeggen marktleider op het vlak van mobiele personenalarmering en werkt samen met de grootste partijen die analoge personenalarmering leveren, zoals KPN en FocusCura. De organisatie heeft veel energie gestoken in de doorontwikkeling van haar dienstverlening, onder meer door het toevoegen van slimme innovaties zoals GPS-tracking en het aanbieden van een app.