Cliënten in Groningen krijgen meer uren thuishulp nadat ze zich meldden bij actievoerders van de FNV. De gemeente is onzorgvuldig, concludeert de FNV. De vakbond overdrijft de aantallen, zegt de gemeente, de meeste mensen zijn juist tevreden over de thuishulp.
Vakbond FNV richtte in Groningen een ‘Zorgactiepunt’ op, omdat enkele duizenden oudere en zieke inwoners minder uren huishoudelijke hulp kregen. De actiegroep houdt twee keer in de week spreekuur in de wijk Paddepoel, zo schrijft het Dagblad van het Noorden.
Ruim zestig mensen melden zich met klachten over het aantal uren thuishulp dat ze kregen. 44 werden, met een advocaat van de FNV, doorgestuurd naar de gemeente. Volgens de FNV kregen zij er allemaal uren bij. De gemeente zegt echter dat de vakbond te hoge cijfers gebruikt.
“Ze beweren dat zestig mensen meer uren hebben gekregen maar het zijn er maar vijfentwintig. En dat is niet omdat we onzorgvuldig zijn geweest maar omdat de omstandigheden van die mensen is veranderd”, aldus de gemeente.
Wethouder Schroor en de grote fracties in de gemeenteraad vinden de continue kritiek vervelend. “Het overgrote deel van de mensen is juist tevreden”, zegt de wethouder in Dagblad van het Noorden. “Ruim 3500 mensen in Groningen krijgen hulp in de huishouding. Een heel kleine groep is niet tevreden. Zij kunnen altijd aankloppen bij het WIJ-team.”