Euro packs in the capsule, pill. Healthcare costs or financial aid concept. 3d Real-online-workflow (2016) Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Zorg is veel meer dan een spreadsheet. “Zolang je zorg uitsluitend als een kostenpost ziet, blijft het een kostenpost. Dan wordt er afgeknepen en verdwijnt de patiënt uit beeld.”
Dit zegt zorgondernemer Igor Tulevski in het januarinummer van Skipr magazine tegen interviewer Willem Wansink. Volgens Tulevski, een van de twee oprichters van Cardiologie Centra Nederland (CCN), voegt de zorg juist ook geld toe. “Bijvoorbeeld door werknemers gezond te houden. Daarvoor moet je wel steeds blijven denken in slimme oplossingen.”
Ondersteunen
Zijn boodschap is dat technologie de toekomst heeft. Tulevski: “Het zorglandschap gaat op de schop door de combinatie van big data, genomics en nanotechnologie.” Ook daarom is hij niet gecharmeerd van technologie waarvoor iemand drie dagen lang de handleiding moet doornemen. “Goede technologie is voor iedereen toereikend en helpt iedereen”, zegt hij. “Technologie is niets aparts, maar het verlengde van de mens. Het moet aanvullend zijn, mensen ondersteunen en niet alles nog ingewikkelder maken.”
Tulevski erkent dat er een kleine groep is die buiten de boot dreigt te vallen, bijvoorbeeld de 2,5 miljoen digibeten die het land telt. “Die mensen moeten we helpen, maar niet betuttelen.” Zorgen op dit gebied zijn hem evenwel vreemd: “De meerderheid van de mensheid heeft over een paar jaar genoeg ervaring met een computer om te weten hoe een touchscreen werkt.”
Interactiever
De zorg wordt ‘voorspellender, meer preventief en interactiever’, constateert hij. Daarom worden er bij CCN slimme systemen toegevoegd waarbij de arts, ondersteund door computers, continu de nieuwste richtlijnen en kennis paraat heeft. “Dat draagt bij aan het kennisniveau, de kwaliteit en aan de veiligheid van zorg.” Neem HartWacht, verduidelijkt Tulevski. Hartwacht is een innovatieve, concurrerende, nieuwe techniek voor thuismonitoring. Een klantvriendelijke app voor hartzorg die samen met dokters en patiënten is ontwikkeld door CCN en FocusCura.
Gekoppeld
“De patiënt wordt niet meer naar de eerstelijn gestuurd, dus naar de huisarts, maar blijft gewoon bij de nulde lijn. Thuis, want niks is leuker dan thuis.” De patiënt hoeft zelf amper iets te doen, hoogstens op een knop te drukken. Tulevski: “Alle apparaten zijn aan elkaar gekoppeld. Zodra zich een bepaalde trend aandient, stuurt de computer een vragenlijst op. ‘Bent u duizelig, heeft u pijn op de borst?’ Als dat niet helpt, komt de wijkverpleegkundige in beeld, dan de huisarts en daarna pas de specialist. Op deze manier kunnen wij de patiënt op afstand continu monitoren, de therapie bijstellen en met één werknemer honderden mensen bedienen.”