Amsterdam wil reclame voor ongezonde voeding op sportevenementen voor kinderen in de ban doen. Als het aan de hoofdstad ligt, zijn uiterlijk in 2020 alle sportactiviteiten voor de jeugd vrij van kindermarketing.
Het gaat daarbij onder meer ook om gemeentelijke sporthallen en zwembaden. Het stadsbestuur wil dat de evenementen ‘gezond’ zijn. Zo moet er verder genoeg drinkwater beschikbaar zijn en pleit de gemeente voor voldoende alternatieven voor ongezonde snacks.
Amsterdam sloot zich vorig jaar als eerste gemeente in ons land aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding, een initiatief van het Diabetesfonds, de Hartstichting en de Consumentenbond. “We willen niet langer dat producenten van ongezonde producten hun naam aan jeugdsport in Amsterdam verbinden”, zegt sportwethouder Eric van der Burg. “In plaats daarvan roepen we producenten van gezonde producten en non-food op om onze evenementen te sponsoren. Daarnaast willen we andere gemeenten, met name de grote steden waar veel evenementen zijn, aanmoedigen om ons voorbeeld te volgen.” (ANP)