Een medewerker van VGZ heeft gefraudeerd door gebruik te maken van de gegevens van tientallen verzekerden. Hij is betrapt door de zorgverzekeraar en inmiddels niet meer werkzaam bij VGZ.
De man stelde facturen op met de persoonlijke gegevens van klanten, en veranderde het rekeningnummer in het ICT-systeem van VGZ. Tijdens een periodieke controle van zijn werkgever liep hij tegen de lamp. De zorgverzekeraar heeft de fraude gemeld bij de politie en toezichthouders. VGZ-woordvoerder Jordi van Baardewijk benadrukt dat de ex-medewerker geen financiële schade heeft aangericht bij klanten.
VGZ heeft over het incident contact opgenomen met de klanten wiens gegevens de ex-medewerker gebruikte om te frauderen. Mensen zijn telefonisch en vervolgens ook via de mail benaderd. “De ex-medewerker heeft geen inzicht gehad in uw medische gegevens, anders dan eventueel betaalde zorgnota’s”, schrijft de teammanager Klantenservice in een mail. “Voor zover wij in het onderzoek hebben kunnen vaststellen heeft dit geen financiële gevolgen voor u gehad.”
De zorgverzekeraar heeft maatregelen genomen om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen. De autorisatie om gegevens van klanten te wijzigen, wordt ingeperkt. Met andere woorden: voortaan kunnen minder medewerkers gegevens van klanten veranderen.