AppleMark
Het veilig uitwisselen van digitale gegevens met de eigen organisatie en met externen is volgens professionals in zorg en e-health het belangrijkste aandachtspunt. Dat blijkt uit onderzoek van HIMSS Europe onder zo’n vijfhonderd medewerkers uit zes Europese landen.
Nederlandse deelnemers aan het onderzoek geven hun organisatie een relatief laag cijfer geven voor digitale volwassenheid. Het gemiddelde Europese cijfer is een 7, Nederlandse professionals in zorg-ICT geven hun organisatie een 6. Nederlanders zijn wel het meest tevreden over het ICT-budget. 40 Procent van hen geeft aan dat er voldoende middelen zijn. In andere landen is dat aanzienlijk minder: in het Verenigd Koninkrijk vindt slechts 17 procent het ICT-budget voldoende en in Spanje zelfs maar 10 procent.
Ruim de helft (54 procent) van alle deelnemers aan het onderzoek van HIMSS ziet de uitwisseling van medische gegevens als grootste trend voor 2016 en 2017. Gevraagd naar de top-3 prioriteiten voor zorg-ICT noemen de Europese deelnemers: beschikbare middelen (34 procent); zelfmanagement van patiënten (26 procent) en gegevensveiligheid (23 procent). Voor Nederland is dat prioriteitenlijstje precies omgekeerd. Voor 33 procent is gegevensbeveiliging het belangrijkste agendapunt, gevolgd door zelfmanagement (31 procent) en beschikbare middelen (25 procent).
Patiëntgerichtheid
Ruim negen op de tien Nederlandse deelnemers aan het onderzoek zien ICT als instrument om patiëntgerichtheid en patiëntveiligheid te verbeteren. De meerderheid ziet dat ICT ook een bijdrage levert aan betere financiële efficiency (38 procent: ja; 49 procent: in bepaalde mate; 13 procent nee). Daarmee scoort Nederland in lijn met het Europese gemiddelde.
Voor het onderzoek ondervroeg HIMSS bijna vijfhonderd mensen; 97 uit Nederland, 138 uit het Verenigd Koninkrijk, 35 uit Duitsland, 18 uit Oostenrijk en 104 uit Scandinavië. 56 Procent van de ondervraagden werkt in ICT, 24 procent in staffuncties en in corporate governance, 20 procent is medisch specialist. 57 Procent is actief in zorgorganisaties en 43 procent voor andere bedrijven en instellingen. Deelnemers werd gevraagd naar de belangrijkste prioriteiten, de uitdagingen voor de zorg, de beschikbare middelen en overheidssteun, en naar de mate van digitale volwassenheid van hun organisatie.