Twee zorgdirecteuren van de Freya Holding uit Leeuwarden eisen dat RTL met een prominente rectificatie komt in items van de nieuwszender en op de homepages van zijn websites. Dit hebben ze gisteren geëist in een kort geding, meldt het Friesch Dagblad.
De directeuren, Stefan Postma en Jan Bleichrodt, vinden dat ze ten onrechte zijn afgeschilderd als sjoemelende directeuren en dat er sprake is van een hetze. Ze voelen zich in hun eer en goede naam aangetast. RTL heeft laten weten niet van plan te zijn de berichtgeving te rectificeren, aldus de krant, en blijft erbij dat er sprake is van misstanden.
RTL Nieuws maakte in april melding van vermeende belangenverstrengeling van de twee, die in dienst waren van de zorgkoepel Alliade. Dit leidde tot een onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zij concludeerden dat ‘de schijn van belangenverstrengeling’ was gewekt door de werkwijze van de mannen. Alliade nam daarop maatregelen, uiteindelijk stapten Postma en Bleichrodt op.
Na nieuwe berichtgeving door RTL in september heeft staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) de IGZ en de NZa gevraagd om aanvullend onderzoek te doen naar Alliade. Ook heeft hij de IGZ en Inspectie SZW verzocht om onderzoek te doen naar Woonfoyers, waar Postma en Bleichrodt de eigenaar van zijn.
Advocaat
Volgens hun advocaat is het enige dat aan te merken valt op haar cliënten dat ze de schijn van belangenverstrengeling hebben gewekt. De berichtgeving over onder meer een klokkenluidster die de directeuren betichtte van zelfverrijking, deskundigen die spraken van fraude en misstanden bij Woonfoyers, wordt volgens haar op geen enkele manier gestaafd met bewijs.
De advocaat wil dat RTL rectificeert en de vier uitzendingen in september en alle daaraan gelieerde artikelen en uitingen op internet en in sociale media verwijdert. Daarnaast moet RTL met een zogenaamde AdWords-campagne regelen dat de rectificatie bij zoekmachines als Google en Yahoo bovenaan komt te staan. Volgens de advocaat komen de twee mannen door de aanhoudende publiciteit van RTL nergens meer aan de bak.