Een kwart van de ziekenhuizen geeft inmiddels op een deel van hun website patiënten toegang tot hun eigen medische gegevens en mogelijkheden om bijvoorbeeld afspraken te maken. Dat blijkt uit onderzoek dat Nictiz donderdag publiceert.
Het is snel gegaan met de ontwikkeling van patiëntportalen. Enkele jaren geleden waren deze er nog nauwelijks. Nictiz, het expertisecentrum voor standaardisatie en e-health, heeft op basis van 18 criteria de mogelijkheden van patiëntportalen onderzocht. In 2016 hebben 22 van de 82 ziekenhuizen een patiëntportaal. Van de 22 patiëntportalen is het bij 17 mogelijk een online afspraak te maken, bij 14 om medische gegevens in te zien, bij 6 het zorg/behandelplan in te zien en bij 3 zelfmetingen toe te voegen.
Kijkdozen
Tussen de portalen zijn nog wel flinke verschillen. Sommige geven alleen inzage in enkele administratieve gegevens, andere bieden de mogelijkheid om online vragen te stellen aan je arts. Patiënten kunnen (medische) gegevens vaak inzien, maar aanvullen en wijzigen minder. Voor patiënten zijn patiëntportalen nu vooral ‘kijkdozen’. Academisch ziekenhuizen bieden de meest uitgebreide mogelijkheden aan. Ook regionaal zijn er flinke verschillen. Zo heeft geen enkel ziekenhuis in Groningen, Zeeland en Limburg een portaal.
Grip op gezondheid
Volgens Nictiz, krijgen patiënten via dergelijke portalen meer grip op hun gezondheid. Ze kunnen bijvoorbeeld een afspraak met de arts beter voorbereiden, na de afspraak rustig nalezen wat de arts heeft gezegd en eerder laboratoriumuitslagen lezen en vragen stellen.
Patiënten blijken echter vaak niet te weten dat er een portaal bestaat. Nictiz wijst op het belang van zichtbaarheid en toegankelijkheid: kun je het gemakkelijk vinden en is er een duidelijke gebruiksaanwijzing. Opvallend is dat juist de algemene ziekenhuizen dit vaak beter geregeld hebben dan de academische ziekenhuizen, aldus Nictiz.
Behoefte
Uit de E-health Monitor 2015 van Nictiz bleek al dat patiënten in toenemende mate behoefte hebben om hun medisch dossier in te zien en dat zij ook een steeds grotere functionaliteit van het patiëntenportaal verwachten.
Onderzoeksbureau M&I bracht in het voorjaar een rapport uit over patiëntenportalen, waaruit bleek dat het portaal van het UMC Utrecht op dat moment de breedste functionaliteit bood van alle ziekenhuizen in Nederland.
Lees ook het weblog van Nictiz-directeur Lies van Gennip: Kunnen machtiger patiënten innovatie versnellen?