De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat consumenten en bedrijven vragen om hun ervaringen met zogeheten reviews te delen. De ACM wil op deze manier een beeld krijgen van de betrouwbaarheid van dergelijke online recensies van producten of diensten.
De ACM constateert dat consumenten steeds vaker gebruik maken van online reviews als zij een product of dienst kopen. Ook laten zij zich soms leiden door aanbevelingen van bloggers en vloggers.
Valse reviews
De ACM vindt het belangrijk dat online reviews en aanbevelingen betrouwbaar zijn, zodat consumenten een goede keuze kunnen maken en bedrijven op een eerlijke manier met elkaar kunnen concurreren. In landen als Engeland, de Verenigde Staten en Australië blijken bedrijven uit naam van niet bestaande consumenten valse online reviews te laten plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten misleid worden en bedrijven worden benadeeld. Met het onderzoek wil de ACM verkennen hoe dit in Nederland is en of er sprake is van een schadelijk probleem voor consumenten en bedrijven.
Het ACM-onderzoek is ook relevant voor de zorg. Zo zijn er verschillende vergelijkingssites voor zorgverzekeringen. Daarnaast zijn er initiatieven die recensies verzamelen over zorgaanbieders. De grootste en bekendste hiervan is Zorgkaartnederland.nl. “Het onderzoek is breed opgezet en richt zich op alle sectoren waarin er in welke vorm dan ook reviews worden gedaan”, zegt een woordvoerster.
De ACM vraagt adverteerders, reviewwebsites, marketingbureaus, branche- en consumentenorganisaties de komende tijd een vragenlijst in te vullen. Hierin wordt onder meer om ervaringen met het plaatsen, het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen gevraagd. Ook legt ACM de komende weken een aantal vragen voor aan consumenten via consumentenloket ConsuWijzer en via diverse sociale media. De uitkomsten van de verkenning publiceert ACM begin volgend jaar.