Te vaak zeggen tandartsen en mondhygiënisten niets over de verwachte kosten van een behandeling. Van de tandartsen die een behandeling beginnen die meer gaat kosten dan 250 euro, geeft bijna de helft geen prijsopgave aan de patiënt.
Dat moet wel en de patiënt wil dat ook graag weten, zegt de patiëntenfederatie NPCF na een zaterdag gepubliceerd onderzoek onder negenduizend leden. De informatievoorziening kan over het algemeen beter. Patiënten weten soms niet door wie ze worden geholpen; een tandarts of mondhygiënist. Ook wordt vaak geen uitleg gegeven over de voor- en nadelen van een behandeling. Vier van de tien ondervraagden zeggen deze informatie niet of te laat te hebben gekregen. Samen beslissen over de behandeling is nog geen gemeengoed in de tandartspraktijk, constateert de NPCF.
Als de kosten van een behandeling bekend zijn, laat meer dan een op de vijf patiënten een behandeling soms aan zich voorbij gaan. Ze vinden het te duur, stellen de behandeling uit of laten het helemaal niet doen. Mensen die naar een andere praktijk overgaan, krijgen geregeld te maken met extra kosten. 40 Procent van de overstappers krijgt van de nieuwe tandarts te horen dat er achterstallig onderhoud is aan hun gebit.
Tevreden
Patiënten zijn volgens het NPCF-onderzoek over het algemeen echter wel tevreden over de geleverde zorg door de tandarts en praktijk. Ze waarderen die met een 8,2.
De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) is blij met die hoge waardering en erkent tegelijkertijd dat investeren in transparantie nodig blijft. “De ANT vindt overleg en uitleg over de behandeling van cruciaal belang. Als de tandarts goed met de patiënt overlegt over het behandelplan en de bijbehorende kosten, zal de patiënt samen met de tandarts keuzes kunnen maken over vervolgstappen en de bijbehorende kwaliteit.” (ANP)