FocusCura werkt samen met Apple. Daardoor kan het Nederlandse zorginnovatiebedrijf een aantal apps lanceren ter ondersteuning van de thuiszorg, een telemonitoringsoplossing en een speciaal ontworpen app waarmee senioren met hun zorgnetwerk kunnen communiceren.
Dat maakte FocusCura op 6 juni bekend. Als eerste Nederlandse bedrijf is het een Apple Mobility Partner. Dat maakt het voor FocusCura mogelijk om gebruik te maken van Apple’s expertise, nieuwste ontwikkelsoftware en wereldwijde bereik. De lancering van de nieuwe generatie eHealth-oplossingen start in Nederland, België, Zweden en Denemarken. Ze komen beschikbaar via Apple Premium Resellers door heel Europa. Die bieden ook technische ondersteuning en begeleiding bij implementatie in de eigen taal.
Gekoppeld
“E-health en domotica worden de komende jaren steeds belangrijker om de zorg betaalbaar te houden en kwetsbare mensen te ondersteunen zo lang mogelijk zelfstandig te leven”, zegt Daan Dohmen, oprichter en CEO van FocusCura. “Met deze nieuwe eHealth-oplossingen, waaronder nieuwe apps voor iPhone en iPad, creëren we laagdrempelige toegang tot deze technologie voor zoveel mogelijk patiënten en zorgverleners. Zo heeft FocusCura er voor gezorgd dat de nieuwe oplossingen digitaal gekoppeld kunnen worden aan bestaande epd’s in de thuiszorg en de ziekenhuizen. Zo hoeven zorgverleners niet in verschillende systemen in te loggen.” De koppeling is nu al mogelijk met het epd van Chipsoft en het huisartsinformatiesysteem van Promedico. Ook zijn de eerste initiatieven in de thuiszorg opgestart.
Apps
Een voorbeeld is de app voor communicatie tussen ambulante zorgverleners, artsen en hun cliënten. Via een op afstand te beheren slim adresboek kunnen cliënten de beschikbaarheid van hun zorgnetwerk zien en eenvoudig via videocontact met hen communiceren. In de nieuwe app voor de iPad is zelfs een speciale toegankelijkheidsinstelling gemaakt voor mensen met een beperking die een simpele ‘1-klik-bediening’ mogelijk maakt.
Een ander voorbeeld is een app waarmee zorgverleners in de thuiszorg de deur van cliënten kunnen ontgrendelen. Via een onzichtbare deuropener kan de zorgmedewerker de deur openen als de cliënt dit zelf niet kan. Bijvoorbeeld omdat de cliënt bedlegerig is of in geval van nood zoals na een valincident. De deuropener wordt aan de bestaande deursituatie bevestigd.