Zorgaanbieders en zorgverzekeraars kunnen geschillen over contractering voortaan voorleggen aan een speciale Geschilleninstantie zorgcontracten. Bemiddeling moet voorkomen dat partijen naar de rechter stappen.
Bemiddeling kan veel tijd en geld besparen, zo is de verwachting. Bovendien heeft de Geschilleninstantie ook oog voor het herstel en het voortzetten van de samenwerking. Met het oog hierop zijn procedures ontwikkeld voor mediation, bindend advies en arbitrage. De uitvoering wordt ondergebracht bij het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI).
In totaal hebben 25 partijen uit de zorg, met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) in een coördinerende rol, gewerkt aan de totstandkoming van deze instantie. De geschilleninstantie start per direct met de behandeling van geschillen over de contractering binnen de curatieve zorg. Per 1 april 2017 kunnen ook geschillen over de contractering binnen de langdurige zorg aan de geschilleninstantie worden voorgelegd.
‘Kwaliteit loont’
Het opzetten van de Geschilleninstantie zorgcontracten vloeit voort uit de brief ‘Kwaliteit loont’ uit februari 2015, waarin minister Schippers van VWS een pakket van maatregelen voorstelt ter verbetering van de kwaliteit van zorg, een sterkere positie van de patiënt en het herstellen van het evenwicht in de zorgsector. Geschilbeslechting voor de zorgcontractering is een belangrijke maatregel die moet leiden tot versnelling en verbetering van het contracteerproces tussen zorgaanbieders en verzekeraars. “Goede contracten en goede werkrelaties komen de kwaliteit en doelmatigheid van de zorg ten goede”, aldus Schippers. “De Geschilleninstantie zorgcontracten kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.”
Belangrijke bijdrage
Voor geschillen tussen patiënten en zorgverleners en tussen verzekerden en verzekeraars bestaan al geschilleninstanties. Met de oprichting van de Geschilleninstantie zorgcontracten is nu de hele driehoek van verzekerden c.q. patiënten, zorgaanbieders en verzekeraars voorzien van laagdrempelige regelingen voor het afhandelen van geschillen en klachten.