Ziekenhuizen lanceren vandaag het Kwaliteitsvenster met de behandelresultaten voor borst- en darmkanker. “Patiënten met borst- of darmkanker kunnen voortaan online informatie bekijken over aandoeningen die voor hen relevant zijn”, zegt Yvonne van Rooy, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).
Door de behandelresultaten voor borst- en darmkanker te publiceren, zetten ziekenhuizen een nieuwe stap in het transparant maken van zorg, aldus de NVZ. Patiënten kunnen vanaf vandaag antwoord krijgen op vragen als: ‘Hoe scoort een ziekenhuis op borstsparende operaties?’ en: ‘Hoe presteert het ziekenhuis op operaties bij endeldarmkanker?’ Ook de ervaring van ziekenhuizen met darmkankeroperaties komt aan bod.
Van Rooy: “De patiënt krijgt hiermee meer inzicht in de uitkomsten van deze ziekenhuisbehandelingen.” Om de informatie zo duidelijk mogelijk over te brengen, krijgen patiënten niet alleen cijfers te zien maar vooral informatie over de betekenis daarvan, met een toelichting per ziekenhuis. Volgend jaar worden in samenwerking met patiëntenorganisaties acht andere specifieke aandoeningen toegevoegd aan het venster.
Één oogopslag
Bij de ontwikkeling van dit Kwaliteitsvenster zijn naast de ziekenhuizen, ook Borstkankervereniging Nederland en Stichting Patiënten Kanker Spijsverteringskanaal (SPKS) nauw betrokken geweest. SPKS-voorzitter André Willems: “Het geeft patiënten voor het eerst in één oogopslag een inzicht in de kwaliteit van darmkankerbehandelingen in Nederlandse ziekenhuizen.” AnneLoes van Staa, bestuursvoorzitter van Borstkankervereniging Nederland: “Het is mooi dat het Kwaliteitsvenster zicht geeft op de geboden zorg in ziekenhuizen in Nederland.” Afgelopen jaar kregen ruim 17 duizend mensen de diagnose borstkanker en meer dan 15 duizend mensen de diagnose dikke darmkanker.
De informatie in het Kwaliteitsvenster is niet bedoeld als instrument om verschillende ziekenhuizen met elkaar te vergelijken, stelt NVZ-directeur Margot van der Starre in haar blog op Skipr.nl. “Uitkomsten op ziekenhuisniveau voorspellen niet hoe de behandeling van één patiënt gaat verlopen, maar geven wel inzicht. Het is de combinatie van transparante informatie over de aandoening, de behandeling en de resultaten, die samen met dat wat de patiënt zelf belangrijk vindt het startpunt zijn voor het maken van keuzes.”
Lancering
Alle instellingen (algemene ziekenhuizen, specialistische instellingen, umc’s) doen mee met het Kwaliteitsvenster behandelresultaten. Ziekenhuizen trapten af in het voorjaar van 2014 met de lancering van hun Kwaliteitsvenster. Revalidatiecentra volgden in 2015. Sinds de lancering zijn de Kwaliteitsvensters ongeveer een kwart miljoen keer bekeken, volgens de NVZ. De best bekeken thema’s zijn: patiëntervaringen, sterftecijfers en werk van artsen.
Het Kwaliteitsvenster bestaat uit tien onderwerpen die iets zeggen over de kwaliteit van zorg van een ziekenhuis, of (binnenkort) van een revalidatiecentrum. Patiënten kunnen in één oogopslag zien hoe hun zorginstelling scoort op een bepaald onderwerp ten opzichte van een eerdere jaren, een landelijke gemiddelde en/of de norm. Ziekenhuizen en revalidatiecentra geven zelf een toelichting op de score. Zij maken duidelijk waarom de instelling beter of slechter dan het gemiddelde en wat de instelling doet om de resultaten te verbeteren.