Zorgprofessionals vinden dat leren via e-learnings betere zorg oplevert voor de cliënt. Dit blijkt uit recent onderzoek van kennisplein Zorg voor Beter. De e-learnings zijn populair bij verzorgenden en verpleegkundigen die Zorg voor Beter bezoeken.
Vijfentachtig procent van de respondenten heeft één van de instrumenten op het kennisplein in de praktijk gebruikt. De e-learnings worden het meest gebruikt (45 procent), gevolgd door de poetsinstructiekaarten (22 procent) en de 80 alternatieven voor vrijheidsbeperking (21 procent). Meer dan de helft van deze gebruikers meent dat de zorg voor cliënten door deze instrumenten verbeterd is. In totaal vulden 962 mensen de digitale enquête van Zorg voor Beter in. www.zorgvoorbeter.nl
De informatie wordt gebruikt voor vakkennis op peil houden en directe toepassing in de zorg. Eerdere onderzoeken toonden al aan dat e-learning in een behoefte voorziet; professionals proberen bijscholing vaak te combineren met hun werk en een druk privéleven. Met e-learning kan er maatwerk geboden worden. Zeker wanneer dit gebeurt door het verbinden van de online opgedane kennis met reflectie in het team.
Praktisch
“Deze vorm van bijscholing past bij deze tijd”, zegt directeur Sonja Kersten van beroepsvereniging directeur V&VN. “Wij doen er veel aan om ervoor te zorgen dat verpleegkundigen en verzorgenden die hun deskundigheidsbevordering bij willen en moeten houden, dit zoveel mogelijk doen op een manier die bij hen past. V&VN is partner in Zorg voor Beter om zorgmedewerkers in de langdurige zorg praktische informatie te bieden die aansluit bij de praktijk.”
Ruimte voor kwaliteitsverbetering is extra belangrijk nu de zorg verandert en de cliënt steeds meer de regie krijgt, samen met familie, vrienden en vrijwilligers. De zorgprofessional hierin extra ondersteunen via concrete middelen is een essentieel onderdeel van die verandering.