Websites van medische organisatie, ziekenhuizen en het huisartsengenootschap, geven zonder het te weten informatie over hun gebruikers door aan commerciële bedrijven. Het gaat vaak om gevoelige gezondheidsinformatie, zo blijkt uit onderzoek van Zembla.
Veel medische organisaties besteden de bouw van hun websites uit. Hierdoor weten ze vaak niet precies wat er op hun site gebeurt. Bedrijven zoals AddThis en ShareThis leveren bijvoorbeeld sociale media-knoppen, die websites graag op pagina’s plaatsen in de hoop dat mensen de pagina delen. Met die knoppen komen echter ook zogeten trackers mee, stukjes code die bijhouden waar iemand op klikt en deze informatie ook bewaren.
AddThis en ShareThis verkopen de verzamelde informatie, komt in de uitzending van Zembla naar voren. AddThis verzamelt onder meer IP-adressen, de tijd en datum waarop de site wordt bezocht en als mensen via een zoekmachine op de site belanden, wordt ook de zoekinformatie opgeslagen.
De trackers van AddThis zaten onder meer op de websites van het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis, Radboudumc en het AMC. Allen geven aan dat ze inmiddels niet meer actief zijn.