Patiëntenfederatie NPCF gaat de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen in kaart brengen. Eind 2017 moet relevante informatie van 75 procent van alle verpleeghuizen te vinden zijn op de waarderingssite ZorgkaartNederland.
Interviewteams bezoeken vanaf deze week instellingen om daar van bewoners te horen en op te tekenen hoe ze zich voelen in het verpleeghuis. Hoe is de zorg, wordt er naar bewoners geluisterd, kan de parkiet mee? Door informatie te vergaren onder bewoners verwacht NPCF een goed beeld van de kwaliteit te kunnen schetsen. Ook wil de Patiëntenfederatie in kaart brengen wat beter kan en waaraan nog behoefte is.
Directeur Wilna Wind van NPCF: “Mensen die naar een verpleeghuis gaan zijn vaak onzeker. Weten niet wat ze kunnen verwachten. Ze verlaten toch hun eigen vertrouwde omgeving. Als we er dankzij deze waarderingen in slagen een goed beeld te geven van een verpleeghuis is het voor toekomstige bewoners en hun naasten misschien gemakkelijker om een keuze te maken.”
Kwaliteit vergroten
Het project maakt deel uit van het programma van staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) om de kwaliteit van verpleeghuiszorg te vergroten. ‘Waardigheid en trots. Liefdevolle zorg voor onze ouderen’ heet het programma, dat ertoe moet leiden dat de zorg transparant wordt en de kwaliteit van verpleeghuizen breed beschikbaar komt. Zo kunnen mensen die voor de keus staan wel of niet naar een verpleeghuis te gaan, een beter beeld krijgen van wat hen te wachten staat.
Nog dit jaar wil ZorgkaartNederland twintigduizend waarderingen van verpleeghuizen ophalen bij bewoners. Uiteindelijk moeten er minstens 75 duizend waarderingen in drie jaar tijd worden opgehaald. Voor het ophalen van de reacties van de bewoners maakt ZorgkaartNederland gebruik van de capaciteit en expertise van marktonderzoekbureaus ContactPulse en SmartAgent MarketResponse (SAMR).