Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Toch is het in een ziekenhuis nog eerder regel dan uitzondering dat een arts alleen via zijn desktop-pc toegang heeft tot systemen en informatie.
Loopt hij of zij door het ziekenhuis, dan is er vaak niks meer. Dit moet en kan ook beter door bij het inrichten van ICT-werkplekken vooral niet vanuit bestaande systemen te denken. Neem je de wensen, behoeften en dagelijkse praktijk van de medewerkers als uitgangspunt, dan kom je al snel bij veel flexibelere en mobielere ondersteuning uit – en vaak dus bij apps.
Werken met apps is uiteraard niet zaligmakend. Het gaat erom de gebruikers optimaal te ondersteunen. Apps bieden de mogelijkheid om de werkplek van een arts, verpleger of ambulant zorgverlener veel flexibeler en groter te maken. Dan moet je wel eerst weten wat diens ervaringen, problemen en behoeften zijn. Ga dus in gesprek met de gebruikers. Dan weet je ook welke systemen en informatie bij mobiele scenario’s beschikbaar moeten zijn. Vervolgens kun je dan apps op maat ontwikkelen voor smartphone, tablet en phablet. En dat kan sneller dan je denkt.
Logge systemen en leveranciers
De ervaring leert dat bij ICT-beslissingen vaak het centrale ICT-systeem leidend is. Dat is vaak log en niet erg flexibel met weinig ondersteuningsmogelijkheden voor mobiele scenario’s. Daarbij bestaat er nog steeds de huiver voor uitbreiding van manier waarop informatie gedeeld kan worden. De angst voor gegevenslekken is zo groot, dat men de informatie het liefst fysiek op systemen binnen de muren houdt en toegang beperkt tot de oude, vertrouwde pc’s. Dat kun je best een wat achterhaalde gedachte noemen. Privacy en gegevensveiligheid zijn uiteraard van cruciaal belang, maar die zijn ook in mobiele scenario’s goed te waarborgen.
Meer flexibiliteit en cliëntgerichtheid
Als je er met apps of andere slimme werkplekoplossingen voor kunt zorgen dat medewerkers effectiever, sneller en prettiger werken, dan heeft dat effect op de totale organisatie. De flexibiliteit en cliëntgerichtheid van de organisatie gaan erop vooruit en er zijn gegarandeerd besparingen in tijd en kosten te realiseren. Als medewerkers op elke plek beschikking hebben over de belangrijkste toepassingen en actuele informatie, scheelt dat in ieder geval dubbel werk en voorkomt het fouten.
Dit gaat niet over apps
Maar laat ik duidelijk zijn: dit verhaal over apps in de zorg, gaat eigenlijk helemaal niet over apps in de zorg. Het is het allerbelangrijkste dat zorgorganisatie eerst eens goed nadenken over wat ze nu precies willen met ICT. Eigenlijk draait het allemaal om hoe ICT het behalen van de organisatiedoelstellingen kan ondersteunen. Met een duidelijke visie kun je een uitgebalanceerde ICT-strategie uitrollen. Daarin heeft dan ook als het goed is de werkplekondersteuning een plaats. Dan gaat het inderdaad over apps, maar ook over zaken als samenwerking, informatiedeling en nieuwe manier van communiceren. Dus als u als zorgorganisatie de stap wilt maken van de vertrouwde desktops en “computer-on—wheels” naar slimme en flexibele ondersteuning van uw medewerkers, begin dan bij het begin. Dat vergt even wat meer daadkracht, inspanning en visie, maar het levert u zoveel meer op.
Marcel Lucker,
Commercieel Directeur Zorg & Marketing Winvision