Zorgverzekeraar CZ sloot het jaar 2014 af met een positief resultaat van 315 miljoen euro. De omzet was 8,4 miljard euro, zo maakt de verzekeraar woensdag bekend. Het overschot zal via de premie aan de klant worden teruggegeven, zegde CZ-bestuursvoorzitter Wim van der Meeren bij de presentatie van de jaarcijfers toe. “Gespreid over meerdere jaren, zodat de premie ook over meerdere jaren zich stabiel kan ontwikkelen.”
CZ trok in 2014 440 miljoen euro uit om de premiestijging in 2015 te dempen. Gemiddeld zou dat een klant van CZ 147 euro aan premie schelen. Hoe hoog de premies voor basis- en aanvullende ziektekostenverzekering in 2016 worden, maakt CZ in november bekend.
Eindejaarsslag
Ook het aantal klanten van CZ is toegenomen. “In de inmiddels traditionele eindejaarsslag om de gunst van de verzekerden hebben we afgelopen jaar onze marktpositie licht weten te versterken met ruim 65 duizend nieuwe klanten”, zegt bestuursvoorzitter Van der Meeren. Daarmee heeft CZ groep nu ruim 3,4 miljoen klanten.
CZ groep voert naast het merk CZ ook de zorgverzekeringen uit van Delta Lloyd en OHRA. Het totale marktaandeel van de zorgverzekeraar is ongeveer 20 procent.