De nieuwe zorgbureaucratie kost zorgorganisaties miljoenen euro’s meer. Dat geld gaat dus niet meer naar de zorg, zeggen zij tegenover de NOS.
Veel zorg die eerst landelijk of via de provincies was geregeld, loopt nu via de gemeenten. De gemeenten mogen hier eigen beleid voor maken. De administratie zouden ze echter in grote lijnen op dezelfde manier moeten voeren, via landelijk gedeelde systemen en codes. Maar dat gebeurt nog niet, stelt de NOS. Gemeenten houden hun eigen aanpak en dat leidt tot problemen bij zorgaanbieders.
Jeugdzorg Nederland en de koepel voor ondernemers in de ouderenzorg ActiZ onderschrijven de problemen. Actal, de waakhond voor regeldruk, waarschuwde in 2013 voor meer bureaucratie bij het decentraliseren van de jeugdzorg en krijgt nu inderdaad signalen dat dit het geval is. Zorgaanbieders klagen dat ze moeten voldoen aan zeer uiteenlopende inkoop- en verantwoordingseisen.
Niet uitbetaald
Gebruik maken van standaarden voor het inkopen en factureren van de zorg is voor gemeenten niet verplicht. Toch spoort Actal gemeenten aan niet af te wijken van de standaarden, modelovereenkomsten en andere handreikingen die zijn bedacht om te communiceren met zorgaanbieders.
Concreet gevolg van alle problemen is dat facturen niet worden betaald. Voor kleine ondernemers leidt dat al snel tot problemen.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt dat de eerste prioriteit is gegaan naar de voortzetting van alle zorg. Daarna wordt pas gekeken hoe dit administratief het beste kan. Het gedeelde systeem daarvoor wordt nu opgebouwd en de VNG verwacht dan ook dat veel problemen in de loop van de tijd kunnen worden opgelost. Intussen betalen gemeenten voorschotten waar nodig, benadrukt de VNG.