8.1.2013 ÄZ: Geld, Geschenke und das Verordnungsverhalten von Ärzten - das Thema erzeugt mediales Interesse. © Doris Heinrichs / fotolia.com Ärzte Zeitung / 002a04 / 08.01.2013 18.10.2012 ÄZ: AOK-Ausschreibung für 94 Wirkstoffe Ärzte Zeitung / 186a15 / 18.10.2012 10.10.2012 ÄZ: Unter der Lupe: Ärzte und Kassen suchen in den Tiefen des Vergütungssystems nach dem Kompromiss. © Doris Heinrichs / Fotolia.com Ärzte Zeitung / 180a06 / 10.10.2012 9.10.12 springermedizin.de Ärzte Zeitung / 180a06 / 10.10.2012 ÄZ 17.8. Wegen drohender Regresse müssen Ärzte die Kosten bei Arzneimitteln unter die Lupe nehmen. - Bildnummer: #23292938
Actualisering van de financiële grondslagen voor de collectieve vergoeding van geneesmiddelen leidt tot een potentiële besparing van bijna 700 miljoen euro. Dat becijfert onderzoeks- en adviesbureau APE. Eventuele premie-kortingen worden in de berekeningen echter vrijwel geheel teniet gedaan door hogere eigen bijdragen.
De proefberekeningen van APE zijn uitgevoerd in opdracht van minister Schippers (VWS), die daarmee uitvoering geeft aan een Kamermotie van juni 2013. De huidige vergoedingslimieten in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) zijn gebaseerd op apotheekinkoopprijzen van 1998. De Tweede Kamer wilde weten of herberekening op basis van actuele -veelal lagere- prijzen, ook leidt tot lagere uitgaven voor geneesmiddelen en daarmee tot een besparing op het budgettair kader zorg. Dit laatste zou mogelijk leiden tot een lagere premie voor verzekerden.
Onderzoeks- en adviesbureau APE maakte drie verschillende berekeningen. De eerste alternatieve limiet is gestoeld op de huidige berekeningswijze, in de tweede wegen generieke geneesmiddelen sterker mee en in de derde gaan de onderzoekers uit van de laagste prijs per geneesmiddelencluster. Clusters zijn bijvoorbeeld bloeddrukverlagers, antidepressiva of ADHD-medicijnen.
Eigen bijdrage
Uit de herberekeningen komen potentiële besparingen naar voren van ruim 170 miljoen euro in de eerste variant tot 695 miljoen euro in de laatste variant. In elk van de berekeningen neemt echter ook de hoogte van de eigen bijdragen toe. In de eerste variant gaat het om 216 miljoen euro tegen 258 miljoen euro c.q. 776 miljoen euro in de tweede en derde variant. De eigen bijdragen stijgen daarmee sterker dan de besparingen. Dit heeft te maken met de opbouw van de totale vergoeding aan de apothekers. In de regel komt het verschil tussen de apotheekinkoopprijs en de vergoedingslimiet voor rekening van de verzekerde in de vorm van een eigen bijdrage. Bij een herijking van de vergoedingslimiet zal het verschil tussen limiet en inkoopprijs verder groeien met hogere eigen bijdrage als gevolg.
Ook het aantal verzekerden dat te maken krijgt met hogere eigen bijdragen verschilt aanzienlijk per model. In de eerste twee proefberekeningen betalen ongeveer 5 miljoen verzekerden tot 50 euro meer eigen bijdrage. Nog eens 1 miljoen betalen meer dan 50 euro extra. In de derde berekening zou de eigen bijdrage voor bijna 10 miljoen verzekerden toenemen: voor bijna 8 miljoen mensen gaat het om maximaal 50 euro extra, voor bijna 1 miljoen om 50 tot 100 euro. Bijna 2 miljoen mensen zouden in dit scenario te maken krijgen met een nog forsere verhoging van de eigen extra bijdrage.
Premieverlaging
De proefberekeningen zijn ceteris paribus, oftewel onder gelijkblijvende overige omstandigheden. Dit betekent dat de APE-onderzoekers mogelijke veranderingen in voorschrijfgedrag, consumptiegedrag of apotheekinkoopprijs buiten beschouwing hebben gelaten. “De plausibiliteit van deze berekeningen is dan ook in de discussiebijeenkomst met stakeholders ter discussie gesteld”, schrijven de onderzoekers. “Bij het interpreteren van de resultaten is het belangrijk nuanceringen van zowel de berekeningen als de aannames mee te nemen.”
Minister Schippers verwacht binnen enkele weken haar beleidsstandpunt tegenover de Tweede Kamer kenbaar te kunnen maken.