Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft de hulp van GGZ-instellingen ingeroepen bij de aanpak van wachtlijsten in de tweedelijns zorg. De brancheorganisatie wil dat instellingen hun actuele wachtlijsten delen met de zorgverzekeraars en cliënten die niet direct behandeld kunnen worden, actief wijzen op de bemiddelende rol van verzekeraars.
Sinds 2014 kopen zorgverzekeraars de tweedelijns zorg niet meer gezamenlijk in, maar alleen voor hun eigen verzekerden. Hierdoor zijn ze het overzicht van de wachtlijsten bij de verschillende instellingen kwijt en kunnen ze hun verzekerden niet goed bemiddelen.
Samen optrekken
“Zorgverzekeraars willen de bemiddelende taak graag oppakken, maar daarvoor moeten ze samen optrekken met GGZ-instellingen”, aldus een woordvoerder van ZN. Er zijn GGZ-aanbieders die hun actuele informatie wel goed en op tijd aanleveren. “Sommige aanbieders doen dat zelfs op hun website. Anderen doen het laat of helemaal niet.”
Tweede natuur
De zorgverzekeraars gaan zelf ook aan de slag. “Het is nog geen tweede natuur van mensen om hun zorgverzekeraar te bellen als ze te lang moeten wachten bij de aanbieder van hun keuze. Wij moeten dus ook actief kenbaar maken dat mensen hiervoor bij ons terecht kunnen. En als ze dan contact met ons opnemen, moeten we ze ook goed verder helpen.”