De directie van Ambulance Amsterdam heeft op 16 december ingestemd met een extern onderzoek dat het vertrouwen moet verbeteren tussen medewerkers en directie. Aanleiding voor dit onderzoek is de recente waarschuwing van de Inspectie SZW over de rusttijden en de nachtdiensten van het personeel, in combinatie met meerdere signalen van onvrede over werkstress en gebrek aan communicatie.
De directie liet dinsdag weten het huidige werkklimaat te willen verbeteren. “Dit staat onder druk door de snelle groei in personeelsomvang, noodzakelijk om de tien procent extra vraag naar ambulancezorg van de afgelopen jaren op te vangen.”
Kwaliteitswerk
De directie wijst erop dat ambulancezorg in een stad als Amsterdam veel vergt van de medewerkers, maar dat ze kwaliteitswerk leveren. “Tegelijkertijd wordt ook van ze gevraagd in korte tijd ruim zestig nieuwe collega’s op te leiden.” De directie noemt dit de belangrijkste bouwsteen voor het beheersbaar houden van de werkdruk.
Wel en wee
De directie onderschrijft de conclusies van de Inspectie SZW dat in een gedegen plan van aanpak het wel en wee van de medewerkers extra aandacht dient te krijgen. “Er moet nu snel iets gebeuren en niet met abstracte plannen, maar samen met de medewerkers dicht bij het werk in de ambulance”, aldus de directieleden Jan Pierik en Erik Jan van Lieshout.
Norm
Ambulance Amsterdam ontstond in 2012 na een fusie en telt 450 werknemers. Ondanks de hoge werkdruk werd in de afgelopen maanden in 94 procent van de spoedritten de norm voor de aanrijtijd (vijftien minuten) gehaald. Ruim zestig procent van de meer dan 100.000 ritten op jaarbasis is spoedeisend. (ANP)