Bij Interzorg Regio Oss, Uden, Veghel en Regio Nijmegen zijn alle thuiszorgteams sinds begin dit jaar verantwoordelijk gemaakt voor hun eigen rooster. De medewerkers zijn tevreden en de tijdwinst is enorm.
Zij schrijven zich thuis zelf in op diensten en overleggen met elkaar wie welke dienst doet. Er is geen centraal roosteraar meer, de teams zijn verantwoordelijk voor de vulling van het eigen rooster. De zorgcoördinator kijkt of er dubbel is ingeschreven op een dienst, of er nog diensten openstaan en maakt de diensten definitief.
Enorme tijdbesparing
Babette Hauptmeijer, projectleider zelfroosteren van Interzorg, heeft geconcludeerd dat het zelfroosteren enorm veel tijdsbesparing heeft opgeleverd. Het roosteren kostte hen per periode 2.640 minuten, door een centraal roosteraar die twintig uur per week met het rooster bezig was. Een teamleider was daarbij 240 minuten per periode bezig met dit rooster. Met het zelfroosteren zijn zij van 2640 naar 150 gedeclareerde minuten gegaan.
Het zelfroosteren heeft de medewerkers veel inzicht gegeven. Zij voelen zich volgens Babette nu meer een zelf verantwoordelijk wijkteam waarin zij alles met elkaar regelen. “Voor deze werkwijze was het taakgericht werken; je rijdt je route en gaat weer naar huis. Door zelfsturende teams en het zelfroosteren is dit inzicht ontstaan.”
Branchebelang Thuiszorg en VWS
Het zelfroosteren bij Interzorg is in 2012 ontstaan toen Branchebelang Thuiszorg Nederland een oproep plaatste voor een pilot. Het doel van deze pilot was het verbeteren van de kwaliteit van zorg, behoud van zorgverleners voor de sector en een stap zetten in de uitrol van zelfsturende wijkteams, waarbij zelfroosteren essentieel is. Zij zijn in Nijmegen begonnen met vier wijkteams en in Oss volgden nog zeven wijkteams. In twee maanden tijd zijn alle teams overgegaan.
Zonder wrijving geen glans
Tijdens de evaluatie bleek dat alle teams unaniem verder wilden met het zelfroosteren, doordat zij eigen inspraak hebben op het eigen rooster. Volgens Babette ging er wel een pittige tijd aan vooraf. “Omdat ik er zelf zo enthousiast over was, waren de medewerkers dat ook. Echter is een goede communicatie tijdens het zelfroosteren essentieel. Je moet namelijk met je collega’s om tafel om diensten te bespreken, als je vrij wilt moet je overleggen met je directe collega. Je kunt geen centraal roosteraar meer bellen die alle problemen oplost, maar je dient nu zelf de verantwoording te nemen om een oplossing te zoeken. Dit was even wennen.”
Tips
De leerervaring bij Interzorg is allereerst dat je moet beginnen met een vooruitstrevend team waar de capaciteit op orde is qua formatie, dus geen openstaande vacatures. Het succesverhaal van dit eerste team dient als olievlek voor de rest van de organisatie. De succesverhalen worden dan gedeeld met andere teams en met de zorgcoördinatoren.
Er is geen implementatie nodig, een inloopmiddag en instructiemiddag waar je het roosteren meteen in de praktijk brengt, is voldoende. Tijdens het inloopspreekuur dat Interzorg Oss had georganiseerd kwam bijna niemand opdagen. Bij navraag gaven medewerkers aan dat het systeem voor zichzelf sprak.
Medewerkers hadden wel input en suggesties gegeven voor verbeteringen aan het systeem, die nauw in samenwerking met de ontwikkelaars van leverancier Nedap daarna zijn opgepakt en doorgevoerd. Een intuïtieve applicatie waar iedereen zonder instructie mee kan werken, helpt om het zelfroosteren bij de medewerkers tot een succes te maken.
Voor meer informatie over het zelfroosteren bij Interzorg:
Nedap healthcare
healthcare@nedap.com
0544 471 774
Interzorg
Marloes Martens
marloes.martens@interzorgthuiszorg.nl
Marion Derks
marion.derks@interzorgthuiszorg.nl
Tel: +31 412 651428