Gemeenten geven miljoenen uit aan interimmers en adviesbureaus die ondersteunen bij de transitie in de zorg. Dat blijkt uit een enquête van Nieuwsuur. In 2013 en 2014 loopt dat bedrag in totaal op tot zeker 25 miljoen.
Nieuwsuur vroeg 166 gemeenten hoe zij zich voorbereiden op de komende transitie. Daarvan antwoordden 111 gemeenten dat zij externe hulp inhuren. De bureaus helpen vaak bij het opstellen van plannen, verzorgen de informatievoorziening of leveren een kwartiermaker of projectleider. Het gaat om zowel grote als kleine gemeenten. Zo geeft Amsterdam 3,6 miljoen uit en Oldenzaal 1,4 miljoen.
Afhankelijk
Het massale inhuren levert veel kritiek op. Hoogleraar Paul Frissen zegt tegen Nieuwsuur: “Het belangrijkste negatieve punt is dat je erg afhankelijk wordt van externe deskundigheid. Wat ook negatief is dat die bureaus heel specifieke opvattingen hebben van hoe het moet, en daar maak je je dan politiek afhankelijk van.”
Riskant
“Handige bureaus hebben het gat in de markt gevonden van onzekere ambtenaren, dat vind ik riskant”, zegt Jan de Ridder, directeur van de Rekenkamer Metropool Amsterdam. Uit de enquête blijkt dat zeker twintig gemeenten hetzelfde bureau inschakelen: adviesbureau BMC.