De vacaturetekst is in 2014 nog steeds het meest gebruikte wervingsmiddel. In het eerste kwartaal van 2014 zijn meer dan 3.800 zorgvacatures extern online geplaatst in Nederland (Bron: Jobfeed). Als werkgever is het van groot belang dat uw vacature wordt gevonden door uw doelgroep.
Van personeelsadvertentie tot online vacaturetekst
Met de transformatie van print- naar online werving is ook de manier waarop een vacature wordt gevonden veranderd. In de klassieke personeelsadvertentie speelde formaat, kleurgebruik, beeldgebruik en positie een allesbepalende rol. In de online vacaturetekst is de inhoud cruciaal, zodat deze vindbaar is in zoekmachines zoals Google.nl en jobboards zoals Medischebanenbank.nl.
Geen doel an sich
Het vindbaar maken van uw vacature is natuurlijk geen doel an sich. Uiteindelijk gaat het erom dat u uw vacature kunt invullen. Met het beter vindbaar maken van uw vacatures kunt u de kwaliteit van de respons verhogen en/of het aantal reacties. Ook draagt het bij aan uw zichtbaarheid als werkgever of intermediair en dus ook aan uw employer brand.
Stappenplan en concrete tips
In 11 stappen maakt een effectieve vacaturetekst voor het web, die daadwerkelijk wordt gevonden door uw doelgroep. In dit artikel delen we de eerste 3 stappen met u. Download de volledige whitepaper met het stappenplan en belangrijke tips ten aanzien van uw platform.
Stap 1: Zet de doelgroep centraal
Bij het vindbaar maken van vacatures op het web werd een aantal jaar terug veel gebruik gemaakt van trucjes. Trucjes die de leesbaarheid van een vacaturetekst voor een lezer negatief beïnvloeden. Zoekmachines zoals Google herkennen inmiddels deze trucjes. Een vacaturetekst die optimaal wordt geschreven vanuit een mens, wordt ook door zoekmachine gezien als een goede tekst. Een vacaturetekst die optimaal inzoomt op wat de doelgroep belangrijk vindt, komt automatisch hoger in de resultaten. Zet in uw vacaturetekst uw doelgroep dan ook centraal.
Stap 2: Kies een goede functietitel
Misschien wel het allerbelangrijkste van een online vacature is de functietitel. Hierop zoekt en vindt uw potentiële werknemer u. Belangrijk hierbij is om een functietitel te gebruiken die uw doelgroep kent en niet de functietitel die letterlijk in uw functiegebouw staat. Zoekmachines weten dat de functietitel het meest belangrijke onderdeel is van een vacaturetekst en bepalen mede hierop hoe hoog uw vacature in de zoekresultaten komt. Zoekmachines kijken hiervoor naar de broncode van een webpagina waar de functietitel start met <H1> en afgesloten wordt met </H1> (html). Wanneer het niet standaard is en relevant voor de doelgroep, is het tenslotte slim om ‘parttime’ te vermelden. Ook hierop wordt veel gezocht door actief zoekenden.
Stap 3: Begin met een wervende introductie tekst
De eerste 155 tekens van uw vacaturetekst wordt door Google gebruikt als inleidende tekst onder de functietitel in haar zoekresultaten. Met een wervende introductietekst wordt uw vacaturetekst beter gevonden en uw doelgroep zal eerder op uw vacaturetekst klikken om verder te lezen. Veel vacatureteksten in de zorg beginnen met een tekst over de organisatie in plaats van een wervende tekst vanuit de doelgroep. Verkoop in de vacaturetekst eerst de functie en dan pas de organisatie.
Een goed voorbeeld van een wervende introductietekst is: Bent u een ervaren psychiater en wilt u naast uw eigen praktijk ook voor 2 dagen in de week uw kennis en ervaring inzetten binnen de ouderenzorg? Dan heeft xxx voor u de perfecte parttime GGZ-functie in Eindhoven.
Wilt u ook de andere stappen weten? Download de volledige whitepaper met het stappenplan en belangrijke tips ten aanzien van uw platform