Er is heel veel informatie voor en door patiënten en er is heel veel informatie voor en door professionals. Maar nergens komen die twee werelden bij elkaar. Het wordt hoog tijd dat dat eens gebeurt. Dit was de strekking in de REshape/Skipr Masterclass die hoofdredacteur Fiona Godlee en senior redacteur Tessa Richards van het British Medical Journal (BMJ) op 17 juni gaven in het Radboudumc in Nijmegen.
Goede voorbeeld
Godlee en Richards hebben een flinke stap gemaakt in ‘patient partnership’. Vanaf vorig jaar publiceert BMJ wetenschappelijke artikelen met peer reviews en reviews van patiënten. Patiënten kunnen ook input leveren als coauteur of commentaar publiceren. En BMJ heeft een patiëntenpanel met daarin beroemdheden als ePatient Dave en Kelly RAWarrior. “Wij vinden dat de rol van de patiënt in de gezondheidszorg veel belangrijker moet worden”, legde Godlee uit. “Dus zullen we zelf het goede voorbeeld geven.” In mei vorig jaar gaf BMJ het themanummer ‘Let the patient revolution begin’ uit.
Niet voor de vorm
Maar hoe werken patiënt en professional nou optimaal samen? Er zitten heel wat haken en ogen aan, zo blijkt uit het project van BMJ. “Maar het belangrijkst is de intentie”, zei Fiona Godlee. “Zorg dat het echt is en niet voor de vorm. Artsen moeten meer denken in de uitkomst van de behandeling, dus meer in termen als ‘leven’ en ‘baby’ in plaats van ‘bloedtest’ en ‘zwangerschap’.” En je moet de patiënt genuanceerd bevragen, vult Tessa Richards haar aan, en niet blijven hangen in algemeenheden.
Niet stalken
Op online platforms gebeurt een hele hoop, zo concludeerden de deelnemers aan de masterclass. Er is veel informatie en mensen helpen elkaar. Maar die platforms zijn óf voor patiënten óf voor professionals. Nooit komen ze samen. Artsen zouden digitaal veel meer bereikbaar moeten zijn voor hun patiënten. “Want ze gaan echt niet stalken”, zei Tessa Richards. “Dat is uit experimenten gebleken.”