Zorgverzekeraars hebben hun dienstverlening steeds beter op orde. Over de gehele linie stijgt het rapportcijfer voor de verschillende zorgverzekeraars licht. De klanttevredenheid over de premies van de meeste zorgverzekeraars is toegenomen. Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2014 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy
Vooral het afhandelen van declaraties speelt een grote rol bij de tevredenheid van de consument. Deze declaraties zijn steeds vaker online te regelen, waardoor het makkelijker en sneller verwerkt wordt. De daling van de premie voor de basisverzekering, die de meeste verzekeraars hebben doorgevoerd in het najaar, leidt bij vrijwel alle verzekeraars tot een betere beoordeling van de prijs.
Rapport
ONVZ en PNOzorg krijgen met een 8,4 het hoogste rapportcijfer. Achter deze twee zorgverzekeraars volgen vier labels met een 8,2, te weten OZF Achmea, VvAA, DSW Zorgverzekeraar en Pro Life. Onderaan de lijst prijken Zilveren Kruis Achmea (7,7), Avéro Achmea (7,6), VGZ (7,6) en Take Care Now! (7,5).
Vorig jaar varieerde het rapportcijfer voor de dienstverlening van de zorgverzekeraars nog tussen de 7,3 en 8,3. Aan het onderzoek, dat in februari en maart 2014 werd uitgevoerd, hebben ruim 11.000 huishoudens deelgenomen.