Een zorgverzekering is niet voor iedereen even toegankelijk. Door trucjes ‘sturen’ zorgverzekeraars consumenten naar bepaalde polissen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) donderdag publiceerde.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat sommige zorgverzekeraars drempels opwerpen voor consumenten die niet tot een bepaalde doelgroep behoren. Zij konden een polis alleen afsluiten door te bellen of een schriftelijk verzoek in te dienen terwijl de doelgroep zich via de website kon inschrijven. Ook was een polis die nog wel op de markt is voor bestaande verzekerden, niet voor nieuwe verzekerden af te sluiten.
Maatregelen
De NZa gaat maatregelen nemen om ongewenste vormen van doelgroepensturing te voorkomen. Zo moeten de transparantie-eisen van zorgverzekeraars aangescherpt worden en wil de NZa de mogelijkheid verbieden dat er verschillende eisen worden stelt voor aanmeldprocedures van verschillende groepen consumenten voor een polis. Doelgroepen waar verzekeraars zich op richten, zijn bijvoorbeeld studenten, gezinnen of ouderen.
VVD-Kamerlid Arno Rutte noemt het in een reactie onwenselijk dat zorgverzekeraars allerlei drempels opwerpen. “Voor je basisverzekering moet je, ziek of gezond, overal terechtkunnen. Daarom is het goed dat de NZa gaat kijken welke maatregelen ze kan nemen.”
Acceptatieplicht
Van overtredingen van de acceptatieplicht is overigens geen sprake, zegt de NZa. Die plicht houdt in dat iedereen toegang heeft tot elke basisverzekering, ongeacht gezondheidskenmerken, ziektehistorie of leefstijl. (ANP/Skipr)