Facilicom, dat onder de merknaam Axxicom al in de thuiszorg actief is, gaat de zorgactiviteiten fors uitbreiden. Het bedrijf denkt zich met scherpe prijzen in te kunnen vechten in de markt voor zorg in de wijk. Met het nieuwe bedrijfsonderdeel Incluzio mikt Facilicom op een jaaromzet van 100 miljoen euro in 2017.
Daarmee moet de nieuwe zorgpoot een tiende van de huidige jaaromzet van 1 miljard euro gaan opbrengen. Vooralsnog haalt Facilicom het grootste deel van de omzet uit kantoorgerelateerde diensten als schoonmaak, catering en beveiliging.
Groeiperspectief
Door leegstand en het groeiende aantal thuiswerkers staat deze omzet onder druk. “Onze huidige markten zijn verzadigd”, zegt president-directeur Hans Genissen. “Afgelopen jaar kromp onze omzet al zo’n twee procent. We willen daarom graag investeren in een activiteit waarin op de lange termijn wel groeiperspectief zit.”
Nieuwe kansen ziet het bedrijf juist in de zorg nu het rijk een grote hoeveelheid zorgtaken naar de gemeenten overhevelt. De schoonmaakgigant denkt deze zorgtaken goedkoper te kunnen leveren dan huidige aanbieders.
Miljardenbudget
De bekendmaking van de nieuwe strategie volgt daags op de uitwerking van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hieruit komt naar voren dat staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) de gemeenten 3,9 miljard euro extra toekent om hun nieuwe zorgtaken in 2015 goed te kunnen uitvoeren. In totaal hebben de gemeenten daarmee 8,8 miljard euro tot hun beschikking voor hun zorgtaken.
Investeren
Om voet aan de grond te krijgen wil Incluzio zich de komende jaren inkopen bij onder meer huisartsenposten, buurthuizen, thuiszorgaanbieders en sociale werkbedrijven. Directeur Peter de Visser van Incluzio kan geen precies investeringsbedrijf noemen, maar geeft aan dat Facilicom ettelijke tientallen miljoenen euro’s wil investeren.
Facilicom denkt een efficiencyslag te kunnen maken door de dienstverlening over de traditionele domeinen heen dicht bij de burger te organiseren. “Nu worden thuiszorg, huisartsenzorg en welzijnswerk vaak nog door aparte instellingen georganiseerd”, aldus De Visser in de Volkskrant. “Wij denken zorggeld effectiever te kunnen inzetten als we al die organisaties onder één dak brengen.”
“Zorg en welzijnswerk zijn nu vaak erg versnipperd”, zegt ook Gennis. “Het is onze ambitie om bijvoorbeeld lokale huisartsenposten, de plaatselijke thuiszorgorganisatie en het welzijnswerk in een buurt in één lokale organisatie onder te brengen. Dat is efficiënter en zo kunnen patiënten of cliënten ook veel beter worden geholpen.”
Familiebedrijf
Facilicom, dat opereert onder bedrijfsnamen als Axxicom, Breijer, Gom, Prorest en Trigion, is met 31.000 medewerkers en een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro één van de grootste familiebedrijven van Nederland. Het concern is onder meer actief in de beveiliging, de schoonmaak en het onderhoud van bedrijfspanden en schoolgebouwen.
Streven
Gennissen streeft ernaar dat Incluzio in 2017 al een jaaromzet heeft van 100 miljoen euro. Op langere termijn zou de nieuwe divisie kunnen uitgroeien tot een onderneming met een jaarlijkse omzet van 1 miljard euro, aldus de topman. (Skipr/ANP)