Meer dan de helft van de ziekenhuizen voert een overwegend inactief en extrinsiek gedreven beleid ten aanzien van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dat constateert Royal HaskoningDHV in de tweede MVO-benchmark.
Bij 80 procent van de ziekenhuizen is in de verslaglegging geen duidelijke MVO-sturing terug te vinden, zo constateert Royal HaskoningDHV. Ook zijn er geen of nauwelijks voorbeelden te vinden van duurzaamheidsbeleid of duurzaamheidsprojecten.
Bovendien is het duurzaamheidsbeleid sterk gericht op kostenreductie. Het wordt vooral benaderd als een klassieke businesscase met korte terugverdientijden en kostenreductie zoals energiereductie. Ook laten ziekenhuizen zich sterk leiden door de noodzaak om te voldoen aan wet- en regelgeving.
Toch gaat het volgens de opstellers van de MVO-benchmark de goede kant op, mede onder druk van stakeholders als zorgverzekeraars en banken die in toenemende mate MVO-eisen stellen aan de ziekenhuizen. Zodoende stellen bijna vier van de tien ziekenhuizen (37 procent) inmiddels meetbare doelen op één van de MVO-thema’s als zorg voor publieke middelen, zorg voor mensen en zorg voor het milieu. Bijna de helft van de ziekenhuizen (48 procent) heeft beleid gericht op efficiency. Dertig procent gebruikt hiervoor de methode van Lean Six Sigma.
Milieuthermometer
Opvallend is ook het feit dat ziekenhuizen bij verbouw en nieuwbouw meer aandacht voor milieudoelstellingen hebben. Verschillende ziekenhuizen gebruiken daarnaast de ‘Milieuthermometer zorg’ of rapporteren over hun CO2-footprint. Veertig procent van de ziekenhuizen doet aan afvalscheiding, elf procent koopt groene stroom in.
Top 3
In de MVO-benchmark springen er volgens de opstellers drie ziekenhuizen in positieve zin uit. De MVO-ranglijst wordt aangevoerd door het Martini Ziekenhuis in Groningen. Volgens de opstellers is het Martini op het gebied van MVO een “intrinsiek gedreven ziekenhuis” dat als maatschappelijke organisatie een voorbeeldfunctie voor zichzelf ziet weggelegd. Ook het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis in Woerden en het St Jansdal in Harderwijk op een respectievelijk tweede en derde plek krijgen een pluim voor het “goed georganiseerd uitvoeren van het MVO-beleid”.
Integrale aanpak
Ondanks de opgaande lijn pleit de initiatiefnemers van de MVO-benchmark in het decembernummer van Kwaliteit in bedrijf voor het doorvoeren een aantal duidelijke verbeterpunten. Het gaat daarbij om het vergroten van de transparantie over het gevoerde MVO-beleid, verduurzaming van de hele keten en het tegengaan van verspilling. In algemene zin vinden de opstellers van de benchmark dat ziekenhuizen moeten mikken op een meer integrale aanpak van MVO in plaats van zich te richten op losse onderdelen.