Lineal Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Vergelijkingssite ZorgkaartNederland geeft zorgverleners even betrouwbare beoordelingsinformatie als een gevalideerde methode als de CQ-index. Het is zeker niet zo dat voornamelijk ontevreden patiënten zich op ZorgkaartNederland melden. Daarmee kan de weerstand onder veel zorgverleners ongegrond genoemd worden.
Tot die conclusie komen masterstudent Rosanne Geesink en Programmaleider Zorg Xander Koolman van het Talma Instituut van het Vumc op basis van een onderzoek. Koolman is tevens verbonden aan SiRM. De onderzoekers stellen dat op Zorgkaart Nederland gemiddeld representatieve waarderingen over ziekenhuizen worden gegeven. De ranglijsten van ziekenhuizen per instrument zijn dan ook ‘samenhangend’, zo schrijven ze.
Zorgkaart
ZorgkaartNederland is met 900.000 bezoekers per maand een van de grootste vergelijkingssites voor medische zorg. Patiënten kunnen er medici en instellingen een rapportcijfer geven. Ze moeten daarvoor zes aspecten van de zorg gemotiveerd beoordelen. Het platform is een initiatief van patiëntenfederatie NPCF en uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.
Gemiddeld oordeel
De onderzoekers bekeken of het oordeel van ziekenhuizen op ZorgkaartNederland en de score van diezelfde ziekenhuizen in de CQ-index overeen kwamen. De gemiddelde beoordeling van alle ziekenhuizen via ZorgkaartNederland en CQ-index blijkt ongeveer gelijk, met respectievelijk een 7,84 en een 7,97. ZorgkaartNederland geeft wel meer beoordelingen onder de 6 dan de CQ-index. Die lagere scores worden gecompenseerd door ook meer waarderingen boven de 8.
Hoewel de gemiddelden over alle ziekenhuizen vergelijkbaar zijn voor beide beoordelingssystemen, blijkt de waardering per ziekenhuis soms wel te verschillen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid waarderingen per ziekenhuis. Bij een kleiner aantal waarderingen is de rol van toeval groter. Het is dan mogelijk dat het door toeval om een wat meer kritische groep gaat.
Representatief
Patiëntenfederatie NPCF is blij met de uitkomsten van het onderzoek. Jacqueline Baardman, adjunct-directeur van de NPCF: “De afgelopen jaren hebben wij met zorginstellingen veel discussie gevoerd over de betrouwbaarheid van de reviews op ZorgkaartNederland. Deze discussie werd met name gevoed door de angst dat enkel negatieve ervaringen hun weg naar ons platform zouden vinden. Onze ervaring is echter dat ZorgkaartNederland een goed representatief beeld geeft van de door de patiënt ervaren kwaliteit van zorg en dat patiënten zeer bereid zijn om ook een positieve ervaring op ZorgkaartNederland te posten. Het is fijn dat dit onderzoek onze ervaringen bevestigd waarmee tevens wordt aangetoond dat ZorgkaartNederland niet langer een bedreiging vormt maar instellingen juist een kans biedt om patiënttevredenheid in een transparante & onafhankelijke omgeving te plaatsen.
Het onderzoek bevestigt ook het gelijk van de meer dan 100 ziekenhuizen, instellingen en praktijken die momenteel actief gebruik maken van de mogelijkheden die ZorgkaartNederland biedt om de waarderingen actief te monitoren en analyseren. Zij hebben dit als eerste met ons aangedurfd, hebben in de eigen organisaties soms stevige discussies moeten voeren over de validiteit maar werken nu actief samen met ons aan het transparant meten van kwaliteit vanuit de ervaring van de patiënt. Wij zijn deze eerste 100 ambassadeurs hiervoor ontzettend dankbaar.”
——
Hoe houdbaar is de top van de Nederlandse zorg? Kom naar het Skipr 99 event
U bent niet te oud. En ook niet te jong. U bent op uw plek in Skipr generaties; een spetterende live talkshow tijdens het Skipr 99 event op woensdag 18 december 2013. Voor het eerst staan tijdens het Skipr 99 event de masterclasses financiën, innovatiestrategie en governance het menu. Meld u vandaag nog aan voor één van de masterclasses en de Skipr 99 talkshow.