Stichting Valkenhof in Valkenswaard heeft net als alle zorginstellingen te maken met een dynamische markt. Politiek en samenleving kijken kritisch naar hun werkwijze en ook het inkoopbeleid komt steeds meer onder de loep te liggen. Voldoen de ingekochte producten aan alle wettelijke eisen? Kloppen de contracten met leveranciers? En betalen ze niet teveel?
Algemeen directeur Annemieke Blokker van Valkenhof besloot het roer om te gooien: “We laten de inkoop nu over aan Intrakoop.”
Vraagtekens
“Vorig jaar verwierven we een nieuwe locatie, de Vlasgaard”, vertelt Annemieke Blokker. “Snel daarna werd duidelijk dat we qua inkoop niet flexibel genoeg waren om pieksituaties aan te kunnen. Dit zorgde meteen voor een heel nieuwe dynamiek. Normaal hebben we voornamelijk met vervangingsaankopen te maken, maar met één inkoper red je het niet als je in een paar maanden tijd een volledig pand moet inrichten. De producten die uiteindelijk werden afgeleverd, waren niet altijd zoals we hadden gehoopt. Ik vroeg me steeds vaker af of we hetzelfde hadden ingekocht als we wat meer tijd hadden gehad. Die vraagtekens bleven me achtervolgen, als blikjes achter een fiets.”
Warme zorg
Omdat in deze tijden op alle fronten bezuinigd moet worden, willen ze er bij Valkenhof natuurlijk ook voor waken dat ze niet teveel betalen. Annemieke Blokker: “Inkoop behoort niet tot onze corebusiness. We hebben vijf locaties en we hebben hele hoge scores als het gaat om cliënttevredenheid. Alles wat we doen, is erop gericht om het leven van de bewoners aangenamer te maken. Ze moeten zich helemaal thuis voelen. ‘Warme zorg’ noemen we dat. Dit betekent ook dat we onze overheadkosten zo laag mogelijk willen houden. Want elke euro die we uitsparen, kunnen we gebruiken voor cliëntenzorg. We hebben daarom besloten het roer om te gooien. We laten de inkoop nu over aan Intrakoop, op het bestellen van pennen en andere eenvoudige kantoorartikelen na.”
Minder kosten
Op 30 juli ondertekenden Valkenhof en Intrakoop het contract. Het begin van een bijzondere samenwerking. “Wij hebben zeker minder kosten. Om te beginnen hebben we nu geen inkoper meer op onze loonlijst staan. Het bijzondere is dat de inkoper van Valkenhof nu in dienst is van Intrakoop.
Daarbij weten we dat Intrakoop veel kennis heeft van de markt en precies weet wat er speelt. Ook juridisch. Verder waken ze ervoor dat wij producten aanschaffen die te duur of verouderd zijn. Voorheen huurden we bij specialistische inkooptrajecten externe experts in. Dat is nu niet meer nodig. Intrakoop verzorgt de volledige inkoop, bewaakt lopende leverancierscontracten en geeft strategisch advies. De keuze voor Intrakoop was sowieso een logische. Als lid maakten we al gebruik van hun diensten en we weten dus uit ervaring dat ze een professionele en betrouwbare partij zijn. Als je zoiets belangrijks als je inkoop uitbesteedt, kun je veel vastleggen in een contract, maar het begint altijd met vertrouwen.”
Heeft u interesse in het uitbesteden van uw inkoop? Neem dan contact op met Intrakoop.
T: (0418) 65 70 70
www.intrakoop.nl
Contactformulier
Stichting Valkenhof
Stichting Valkenhof is een middelgrote zorgorganisatie, gespecialiseerd in ouderenzorg. Valkenhof biedt verpleging, verzorging, thuiszorg, huishoudelijke zorg, dagopvang en revalidatietherapie in de regio Valkenswaard en Leende. Er werken ruim 750 medewerkers.