Nog geen kwart van de reumapatiënten (22 procent) is van mening dat de apotheker invloed heeft op de eigen therapietrouw. Het Reumafonds constateert op basis hiervan dat apothekers nog een slag moeten maken om van medicijnverstrekker uit te groeien tot hulpverlener.
Uit het onderzoek onder de 900 leden van het Reumafonds Panel blijkt dat wisseling van merk of verpakking patiënten een doorn in het oog is. Meer dan de helft van de panelleden (57 procent) waarom het merk of de verpakking is veranderd en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn. Het sturen van een herinnering wanneer de medicijnen (bijna) op zijn, is een andere manier waarop apothekers hun service kunnen verbeteren volgens de deelnemers.
Ergernis
De grootste ergernis zijn de lange wachttijden in de apotheek. In de openbare apotheek geeft 28 procent dit als grootste ergernis aan, in de ziekenhuisapotheek is dit 39 procent. Toch geeft het merendeel van de patiënten de voorkeur aan het persoonlijk ophalen van de medicijnen (51 procent). Pas als de reistijd begint op te spelen – zoals bij een ziekenhuisapotheek het geval kan zijn – mogen ze ook thuisgestuurd worden (35 procent).
Het Reumafonds is het onderzoek gestart aangezien tegenwoordig een deel van de reumamedicatie alleen nog verstrekt door de ziekenhuisapotheken en niet meer door de openbare apotheek in de buurt. Het komt zelden voor dat een apotheek de medicijnen niet op voorraad heeft. Vooral in de openbare apotheek krijgen patiënten goede uitleg van de medicijnen, zo vindt 33 procent van de deelnemers aan het onderzoek. Ook vinden mensen met reuma het prettig dat ze medicijnen in de buurt kunt ophalen en dat er niet lang voor hoeven te reizen (42 procent), zoals bij de ziekenhuisapotheek het geval kan zijn. Bij de ziekenhuisapotheek ervaart men wel dat de afstemming met behandelend arts soepel verloopt (30 procent).