De zorg schreeuwt op ondernemers die inspelen op de klantwensen van de patiënt. Want de patiënt weet wat hij wil en waar hij het wil halen. Nu de zorgorganisaties nog. Dat zei zorgondernemer Loek Winter op het Health Valley Event 13 maart 2013 in Nijmegen.
Loek Winter is blij met de toenemende aandacht voor ondernemerschap in de zorg.
Focus
De patiënt heeft over zijn specifieke aandoening vaak meer kennis dan de arts, zegt Winter. In de randstad komt 92 procent van de patiënten via internet bij een arts terecht. Om die kritische klant te bedienen, moeten zorgorganisaties ondernemerschap tonen en zich focussen. ‘De patiënt wil best reizen als hij dan maar betere zorg en gespecialiseerde zorg krijgt.’
Bij het herstructureren van De Zonnehuizen sneed Winter eerst de uit de klauwen gelopen bureaucratie eruit. ‘Het primaire proces is meestal wel efficiënt, daar zit het probleem niet.’ Winter roept op tot creatieve destructie. Organisaties moeten zich voor een deel opheffen en kritisch kijken naar wat de patiënt ook thuis kan doen.
Overname
Na de overname van de IJsselmeerziekenhuizen zou Winter graag zijn tanden zetten in een academisch ziekenhuis. Kies er maar een uit, heeft hij tegen de minister gezegd. ‘Ik haal er in twaalf maanden tijd 100 miljoen euro uit.’
Winter is op dit moment in onderhandeling om het noodlijdende LangeLand Ziekenhuis over te nemen.