De veranderingen in de zorgsector hebben grote gevolgen voor zorginstellingen, gemeenten en burgers. Hoe kan financiering van zorg en ondersteuning op zodanige wijze versoberd worden dat de toegankelijkheid van de zorg niet afneemt en de zelfredzaamheid van burgers wordt gestimuleerd?
‘Zorg Dichtbij’
Op dit moment vinden in de jeugdzorg, de Wmo, de AWBZ en de Zorgverzekeringswet ingrijpende en fundamentele veranderingen plaats ten gevolge van bezuinigingen, invoering Passend Onderwijs, decentralisaties in de zorg, strategisch gedrag van zorginstellingen en zorgverzekeraars, en de volume-criteria (minimaal aantal ingrepen per jaar) die worden gesteld aan medisch-professionals. Meer dan in het verleden wordt nu door de overheid veel verwacht van de eigen mogelijkheden van patiënten, zorgvragers en de maatschappij. Als we de mogelijkheden van patiënten, cliënten en burgers als vertrekpunt kiezen voor de herordening van het (zorg)stelsel en die optimaal willen benutten, dan is de keuze voor ‘Zorg Dichtbij’ een logische. Want Zorg Dichtbij impliceert een beweging waar burgers in de eigen omgeving en zoveel mogelijk binnen eigen netwerk formele en informele zorg organiseren en ontvangen. Dit vereist dat voorzieningen lokaal of regionaal ingericht worden en precies die zorg en ondersteuning bieden die nodig is, niet meer, maar zeker ook niet minder. Dit vereist afstemming op alle niveaus en van alle betrokken.
Samenhang
We kunnen ook vaststellen dat er beleidsmatig onderscheid bestaat tussen Wmo, Jeugdzorg, AWBZ en Zorgverzekeringswet, maar voor veel cliënten geldt dat in het geheel niet. Velen maken tegelijkertijd gebruik van voorzieningen uit twee of meer stelsels en vaak zijn er meerdere professionals betrokken. Niet zelden laat de afstemming te wensen over, nog zelden is er sprake van: één gezin, één plan, één budget, één aanspreekpunt. Wil ‘Zorg Dichtbij’ een realiteit worden dan moeten we integraal kijken naar de samenhang tussen alle domeinen, want deze beïnvloeden elkaar voortdurend (met alle financiële gevolgen van dien) en zijn voor hun succes van elkaar afhankelijk.
Bouwstenen
Wij hebben de overtuiging dat besparingen mogelijk zijn als er bereidheid is tot herontwerp van bestaande processen en als wordt geïnvesteerd in de versterking van de eerste- en anderhalfslijnszorg. In de visie van BMC zijn er vijf elementaire bouwstenen voor Zorg Dichtbij. Deze bouwstenen vormen de basis voor de whitepaper Zorg Dichtbij. Vanuit de bouwstenen presenteren we diverse toekomstscenario’s die handvatten bieden voor gemeenten en zorginstellingen. Tevens is actuele informatie gebundeld aan de praktijkervaring van BMC en worden oplossingsrichtingen gepresenteerd.
Whitepaper Zorg Dichtbij
Bezoek ook het online dossier Zorg Dichtbij van BMC voor actuele informatie, praktijkopdrachten, onze experts en interessante downloads.
BMC
Op meer dan 250 plekken in Nederland ondersteunt BMC bij zowel de transitie (invoering van wettelijke taken per decentralisatie) als de transformatie (vernieuwende en samenhangende aanpak voor de ombouw) van het sociale- en het zorgdomein. Bent u nieuwsgierig naar onze praktijk of wilt u samen met ons bouwen aan nieuwe praktijk, neem dan contact op met ons op via telefoonnummer 033 – 496 52 00. U kunt ook een e-mail sturen naar janroose@bmc.nl.