Bij het donderdag geopende meldpunt cardiologie zijn al zo’n honderd klachten binnengekomen. Dat maakte Hartpatiënten Nederland, de initiatiefnemer achter het meldpunt, vrijdagmiddag bekend. Klagers geven te kennen dat ze zich niet serieus genomen voelen en dat er niet naar hen wordt geluisterd.
De klachten gaan vooral over het Admiraal de Ruyterziekenhuis in Zeeland, waar donderdag zes cardiologen onder supervisie werden gesteld, omdat de samenwerking te wensen overliet. Ook het UMC Utrecht en het Ziekenhuis Leyenburg in Den Haag worden genoemd.
Klachtenbalie
De laatste twee ziekenhuizen laten weten zich niet in de klachten te herkennen. “We hebben een eigen klachtenbalie waar elke klacht serieus wordt genomen. We proberen altijd een oplossing te vinden”, laat een woordvoerder van het HagaZiekenhuis weten, waar Leyenburg onder valt.
Zowel de ziekenhuizen als de cardiologenkoepel NVVC laten weten niet veel te kunnen met anonieme klachten. “Zolang alles anoniem is, blijft het hooguit bij een signaal. Daar kan je moeilijk op ingaan”, meent de NVVC.
Druk
De klachten komen volgens Hartpatiënten Nederland uit het hele land. Soms was het zo druk dat telefonisten de stroom telefoontjes niet aankonden. Volgens de stichting is het nog te vroeg om conclusies te trekken. (ANP)