Jacqueline Baardman van de NPCF vindt dat we een stap terug doen in transparantie. Dat zei zij tijdens het Skipr event 2012: (gebrek aan) vertrouwen en topvrouwen. Volgens ziekenhuisbestuurder Hans van der Schoot is dat onjuist en moet er ook aan verwachtingsmanagement worden gedaan.
Baardman wees erop dat de NVZ vereniging van ziekenhuizen en de Nederlandse Federatie van UMC’s dit jaar geen lijst met sterftecijfers publiceren, in tegenstelling tot vorig jaar. “Wat gaat daar fout in het openbaar maken van kwaliteitsgegevens wat op zichzelf al een positief effect heeft op de kwaliteit van zorg?” Volgens Baardman is de transparantie, met name op het vlak van keuze-informatie, ‘volstrekt onvoldoende’.
Begrijpen
Volgens de adjunct-directeur bij de NPCF willen patiënten inzicht in de keuzes die gemaakt worden en kwaliteitscriteria zoals bijvoorbeeld volumenormen. “Maar ook richting de zorgverzekeraar: op welke criteria baseert die zijn zorginkoop? Daar moet transparantie over bestaan richting de patiënt, zodat die het ook kan begrijpen.”
Skipr event
Baardman deed haar uitspraken tijdens het Skipr event 2012 in een debat met Hans van der Schoot voorzitter rvb bij het St. Lucas Andreas Ziekenhuis. Van der Schoot erkent dat we in Nederland achterlopen op het vlak van transparantie over zorginformatie.
HSMR
Van der Schoot: “Maar als je kijkt naar de HSMR: dat is een onbetrouwbare parameter. Het is geen goed instrument om ziekenhuizen onderling te vergelijken. Wel kun je het gebruiken voor het vergelijken van de sterfte in hetzelfde ziekenhuis jaar op jaar.”
Harde cijfers
De ziekenhuisbestuurder stelt dat het niet zo is dat informatie wordt achtergehouden. “Zodra er harde cijfers zijn, worden die gegeven. Neem de volumenormen. Daar wordt ook sterk op gestuurd.”
Verwachtingen temperen
Maar Van der Schoot weet dat het langzaam gaat. Daardoor is er een kloof tussen verwachting en werkelijkheid. Van der Schoot: “Die botsing tussen verwachting en werkelijkheid los je niet op door alleen de werkelijkheid aan te passen. We moeten ook de verwachtingen temperen. Het gaat niet sneller dan het gaat.”
Tegenwerping
Volgens van der Schoot is het overigens geen sprake van groot wantrouwen tussen patiënten en zorgverleners. “Mijn waarneming is dat 95 procent van de patiënten zeer tevreden zijn over hun behandelaars en ook vertrouwen in hen hebben.”